بیماری های جسمی بلوغ

[sbu_post_image]

دوران نوجوانی و بلوغ ممکن است برای افراد بدون دچار شدن به بیماری‌های جسمی بلوغ بگذرد، اما این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. معمولاً، افراد در این دوران احساسات و عواطف زیادی را تجربه می‌کنند و وضعیت جسمی، فیزیولوژیکی و روانی آن‌ها بسیار ناپایدار است. آن‌ها تحت تأثیر عواطف و هیجانات زیادی قرار دارند و ممکن است با انقلاب‌هایی در مزاج مواجه شوند که موجب تحولات زیادی در زندگی شان شود.

نابسامانی‌های مختلفی در زندگی آن‌ها رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها مربوط به جنبه‌های جسمانی و یا به علت عوامل مربوط به آن‌ها است. در چنین شرایطی، درمان ضروری است و معاینات پزشکی باید علت یا علل آن‌ها و راه‌های معالجه را نشان دهند. بسیاری از افراد بیماری‌های خود را مخفی نگه می‌دارند یا آن‌ها را نادیده می‌گیرند و نمی‌خواهند از آن به کسی اطلاع دهند. این نادانی می‌تواند منجر به عوارض جسمی جدی شود که گاهی اوقات باعث از بین رفتن سلامتی آن‌ها می‌شود.

عوارض جسمی بلوغ می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود و اهمیت آن‌ها نیز می‌تواند متنوع باشد.

چاقی در بیماری های جسمی بلوغ

چاقی‌ها قبل و بعد از بلوغ اغلب ناشی از اختلالات در ترشحات غدد داخلی هستند. به عنوان مثال، کم‌کاری غده تیروئید، عدم تعادل ترشح تخمدان، عدم تناسب ترشح غده هیپوفیز می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود. به طرف مقابل، اگر غدة تیروئید بیش از حد فعالیت کند، ممکن است باعث لاغری، ضربان نامنظم قلب، عصبانیت و خشم ناشی از افزایش فعالیت تیروئید شود. این عوارض به طور ویژه در دختران مشاهده می‌شوند.

عوارض روانی نیز می‌تواند در ایجاد چاقی دخالت داشته باشد، مانند عوارض ناشی از منازعات خانوادگی، احساس محرومیت، نگرانی‌های جسمی و اختلالات روانی که به طور غیرمستقیم بر روی افراد تأثیر می‌گذارد.

افراد چاق دارای امکانات خاصی برای ابتلا به بیماری‌ها هستند، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به اصلاح چاقی شان داشته و با کمک پزشک و رژیم‌های غذایی مناسب، این مسئله را مدیریت کنند (به عنوان مثال کنترل مصرف مواد پروتئینی، کلسیم، ویتامین‌ها، قند و چربی).

بی اشتهایی و بیماری های جسمی بلوغ

اینان در مواردی دچار بی اشتهایی می شوند و این امر در دختران به مراتب بیش از پسران دیده می شوند. بی اشتهائی نشانه یك عدم قبول روانی است و جلوه اش در نخوردن غذا و بی میلی نسبت به آن ملاحظه می شود.
خودداری از صرف غذا، سبب پیدایش نابهنجاری هائی است كه گاهی به صورت تمارض آنهم در درس و مدرسه زمانی به صورت تندروی افراطی، در برخی موارد حالت عزا و اندوه بخود گرفتن دیده می شود.

سل در بیماری های جسمی بلوغ

معلوم نیست به چه عللی زمینه جسمی در افراد بالغ نوجوان برای گرفتن سل و مسلول شدن مساعد است و شگفت آور این است كه این امر بر اساس آمار در افرادی كه بلوغ طبیعی دارند بمراتب بیشتر از كسانی است كه بلوغ غیرطبیعی دارند. به همین نظر ضروری است نوجوانان و جوانان علیه این بیماری آمادگی بیابند و تزریق واكسن ضد سل (ب.ث.ژ) خود در این مرحله از رشد ضروری است.

گواتر در بیماری های جسمی بلوغ

گواتر یکی از بیماری‌های جسمی است که به عنوان یکی از علائم بلوغ، به ویژه در دختران، مشاهده می‌شود. علاوه بر اثرات جسمی، این بیماری می‌تواند تأثیرات روانی نیز داشته باشد و باعث بدبینی، انزوا، تأثرات و افسردگی در افراد شود. همچنین، تغییرات ظاهری نیز در اثر گواتر مشاهده می‌شود که ممکن است باعث ایجاد نگرانی و ناراحتی در فرد شود. این بیماری معمولاً در دوران بلوغ ظاهر می‌شود ولی به تدریج بهبود می‌یابد و به همین دلیل نیاز زیادی به درمان پزشکی ندارد.

جوش صورت در بیماری های جسمی بلوغ

در افرادی كه سنین بلوغ را میگذرانند جوش های بلوغ (غرور جوانی) دیده میشود كه سبب نگرانی و ناراحتی آنهاست و آرایش و زیبائی شان را بخطر می اندازد. علت جوش صورت این است كه ترشح چربی در پوست صورت زیاد می شود و راه درمان آن مراقبت در بهداشت و نظافت پوست است و هم در مصرف مواد چرب و شیرین باید كنترل و مراقبتی باشد.

سوء هاضمه در بیماری های جسمی بلوغ

از بیماری های جسمی بلوغ كه برای بعضی افراد پدید می آید مسأله سوء هاضمه است كه آنان از آن، رنج بسیاری می برند و البته با مراقبت های بهداشتی و غذائی قابل درمان است.

برای آشنایی با ” تشخیص اختلالات بلوغ ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: راسخون. بیماری های بلوغ

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره