بهترین ورزش برای دیابتی ها

post_image

از ورزش های مفید برای افراد دیابتی می توان به ورزش های هوازی اشاره کرد. تمرینهای هوارسان به فعالیتهایی گفته می‎شود که با مصرف زیاد اکسیژن همراه باشند. از ویژگی های تمرینهای هوارسان دویدن در مسافتهای طولانی و با آهنگ آرام است تغییرات مثبت بدنی که در پی ورزشهای هوارسان مداوم پدید می‎آید عبارتند از :

حجم خون افزایش پیدا می‎کند، در نتیجه انتقال اکسیژن به سلولها بیشتر و در نهایت استقامت در فعالیتهای طولانی بیشتر می‎شود همچنین ظرفیت ششها افزایش می‎یابد.

به طور کلی ورزشهای هوارسان بیشترین اثر را بر آمادگی قلبی ـ عروقی دارند. هر نوع فعالیت یا تمرینی که انتخاب می‎کنید باید به آن علاقه داشته باشید تا بتوانید سالها آن را انجام دهید.تحقیقات نشان داده‎اند که فعالیتهایی مانند اسکی استقامت، شنا، دویدن آرام ، دوچرخه سواری و پیاده‎روی بهترین شرایط هوارسان را ایجاد می‎کنند.

موارد منع ورزش های هوازی برای بعضی دیابتی ها

  • افراد دیابتی که پاهایشان دچار نوروپاتی (اختلال اعصاب محیطی) گردیده و دچار بی حسی در پاها شده‎اند، باید از دویدن خودداری کنند. ورزش مناسب برای این افراد دوچرخه سواری یا شنا است.
  • افرادی که به عارضه چشمی دیابت ( رتینوپاتی) مبتلا شدند باید از ورزشهایی که حالت شبیه مانور والسالوا ایجاد می‎کنند، بپرهیزند این ورزشها شامل تکان دادن و بالا و پایین بردن سر و یا ورزشهایی که سر در وضعیت پایین تر از بدن قرار می‎گیرد هستند. مانور والسالوا سبب افزایش فشار درون مغز می‎شود و خطر خونریزی داخل چشم را افزایش می‎دهد.
  • افرادی که فشار خون بالادارند باید از ورزشهای همراه با حالت شبیه مانور والسالوا خودداری کنند. ورزشهای مناسب برای این افراد ورزشهایی است که با حرکات دست و پا همراه باشد ( ورزشهای اندام پایینی بهتر است).

منبع: خیریه دیابت طبرستان



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *