بلوغ زودرس به علت تابش اشعه

رادیوتراپی مغزی و تابش اشعه به مغز، معمولاً در لوکمی و تومورهای مغزی، خطر بلوغ زودرس را به شدت افزایش می دهد، حال چه اشعه مستقیم به هیپوتالاموس تابیده یا به نواحی دورتر مغزی خورده باشد. رادیوتراپی و تابش اشعه به مغز با دوز کم (۱۸-۲۴ Gy) شروع بلوغ جنسی را فقط در دخترها تسریع می کند. ولی رادیوتراپی با دوز بالا حدود ۲۵-۴۷Gy بلوغ جنسی را در هر دو جنس تسریع می کند و خطر ایجاد بلوغ زودرس نسبت معکوس با سن کودک در زمان رادیوتراپی مغزی و تابش اشعه به مغز دارد.

بلوغ زودرس به علت تابش اشعه به مغز اغلب با کمبود هورمون رشد همراه بوده و ممکن است با سایر شرایط (اشعه درمانی نخاع، هیپوتیروئید) اثر بدی روی پرگنوس قد نهایی در بزرگسالی بگذارد. اگر به علائم اولیه تکاملی بلوغ در کودک توجه کافی نکنیم ترکیب هورمون رشد و اثر تسریع کنندگی هورمون های جنسی اغلب باعث ایجاد سرعت رشد طبیعی می شود که به نوبه خود منجر به افزایش سریع سن استخوانی و اختلال در قد نهایی می شود.

درمان بلوغ زودرس به علت تابش اشعه

آنالوگ های GnRH در تابش اشعه به مغز در توقف بلوغ مؤثر است. با این وجود کمبود همزمان هورمون رشد (و یا کمبود هورمون تیروئیدی باعث تشخیص داده شده و به سرعت درمان شوند تا قد نهایی بهتر شود. بر عکس یکی از عوارض دیررس رادیوتراپی و تابش اشعه به مغز با دوز بالا به مغز در بیماران با یا بدون شرح حال بلوغ زودرس کمبود گنادوتروپین ها ناشی از هیپوپیتوتاریسم است که نیاز به درمان جایگزین با استروئیدهای جنسی دارد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ زودرس مطالعه فرمایید.

درمان بلوغ زودرس

نشانه های بلوغ زودرس

علت بلوغ زودرس

منبع: کتاب بیماری های غدد و متابولیسم (نلسون)

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.