بزرگی غیرعادی دست و پا ( آکرومگالی)

 [sbu_post_image]

آکرومگالی یک نوع اختلال هورمونی است که در اثر ترشح بیش از حد هورمون رشد از غده هیپوفیز در دوران بزرگسالی (بعد از دوران بلوغ) ایجاد می شود. در بیماری آکرومگالی، اندازه استخوان های دست و پا و صورت بزرگ می شود. آکرومگالی معمولا در افراد میانسال دیده می شود.
اگر هورمون رشد در کودکان که هنوز در حال رشد هستند (قبل از دوران بلوغ) به میزان زیاد ترشح شود، باعث بروز عارضه ای به نام ژیگانتیسم (غول آسایی) می شود. این کودکان دچار رشد بیش از حد استخوان ها و قدبلندی غیرعادی می شوند.
به دلیل اینکه آکرومگالی در بین افراد شایع نیست و تغییرات جسمی در این بیماری به تدریج و به آهستگی رخ می دهد، نمی توان سریعا آن را تشخیص داد، حتی گاهی اوقات تا چند سال این عارضه مشخص نمی شود.
اگر آکرومگالی فورا درمان نشود، می تواند منجر به بروز بیماری های خطرناک و حتی مرگبار شود. اما درمان های موجود برای آکرومگالی، می تواند عوارض آن را کم کند و علائم شایع آن را که شامل بزرگی بیش از حد دست و پا و صورت است، بهبود دهد.

علائم آکرومگالی

– یکی از علائم شایع آکرومگالی بزرگی دست ها و پاهاست. این افراد نمی توانند انگشتر معمولی به دست کنند و کفش هایشان خیلی بزرگ است.

– آکرومگالی باعث تغییرات تدریجی چهره مانند جلو آمدن فک پایین و پیشانی، بزرگی بینی، پهن شدن لب ها و فاصله بیشتر بین دندان ها می شود.

به دلیل اینکه آکرومگالی به آهستگی پیشرفت می کند، علائم آن ممکن است تا چند سال معلوم نشود. گاهی اوقات، افراد مبتلا با مقایسه عکس فعلی خود با عکس های قبلی، متوجه بروز این عارضه در خودشان می شوند.

– صورت زمخت و بزرگ

– افزایش تعریق و بوی بدن

– پوست زمخت، چرب و ضخیم

– منگوله پوستی (گوشت زائد برجسته و کوچک روی پوست)

– خستگی و ضعف عضلات

– صدای کلفت و خشن به دلیل بزرگی تارهای صوتی و سینوس ها

– خروپف شدید به دلیل انسداد مجرای تنفسی فوقانی

– آسیب بینایی چشم

– سردرد

– زبان بزرگ

– درد و کاهش حرکت مفاصل بدن

– قاعدگی نامنظم در زنان

– اختلال نعوظ در مردان

– بزرگی کبد، قلب، کلیه، طحال و سایر اندام های بدن

– افزایش اندازه قفسه سینه (قفسه سینه بشکه ای)

زمان مراجعه به پزشک در آکرومگالی

  • اگر علائم مربوط به آکرومگالی را در خودتان مشاهده کردید، نزد پزشک بروید.
  • آکرومگالی معمولاً به آرامی پیشرفت می کند و حتی افراد خانواده شما ممکن است در ابتدا متوجه تغییرات تدریجی بدن شما نگردند.
  • اما تشخیص به موقع و زود هنگام این بیماری مهم است تا مراقبت های مناسب را دریافت کنید.
  • اگر آکرومگالی درمان نشود، منجر به بروز عوارض خطرناکی خواهد شد.

منبع: هایپر کلابز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره