بررسی عوامل موثر بر رشد قدی و وزنی کودکان

[sbu_post_image]

یکی از بزرگ‌ترین بی‌توجهی‌هایی که می‌توان از آن نام برد، عدم توجه به وضعیت تغذیه و رشد کودکان است.

یک نگاه بسیار ساده به وضعیت تغذیه کودکان کشور نشان می‌دهد که بخش عظیمی از بچه‌ها دچار افت رشد هستند و در بیشتر موارد، توجهی هم به این افت رشد نمی‌شود، در حالی‌که اگر این کودکان به موقع شناسایی شوند و علت افت رشد آنها مورد بررسی قرار گیرد، می‌توان به راحتی از بروز سوء تغذیه در آنها جلوگیری کرد.

درست است که سوءتغذیه یک مشکل چند بعدی است و عوامل متعددی مثل فقر، دسترسی نداشتن به غذا، ناآگاهی، عادت‌های غلط غذایی، بیماری، محیط آلوده و ناسالم و بسیاری مسائل دیگر در ایجاد آن دخیل هستند ولی در کنار تمام این موارد، افزایش آگاهی‌های تغذیه‌ای به‌ویژه در مادران و تغییر نگرش افراد جامعه و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی، تغذیه‌ای، نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت رشد کودکان و جلوگیری از ایجاد سوء تغذیه دارد.

در کشور ما تقریبا همه بچه‌ها، کارت پایش رشد دارند که یک طرف آن کارت واکسن کودک است. در سمت دیگر آن سه منحنی برای رسم رشد دور سر، وزن و قد کودک وجود دارد.

در مراکز بهداشتی، درمانی، شهری و روستایی، بچه‌ها از زمان تولد به طور مرتب قد و وزن شده منحنی رشد آنها رسم می‌شود و در صورت نیاز و مشاهده افت رشد این کودکان برای معاینه و علت‌‌یابی به پزشک ارجاع می‌شوند، اما همین کارهای به نظر ساده که گفته شد، در مراحل مختلفی با اشکال روبه‌رو می‌شود، اشکالاتی که اگر مادری بداند که همین بی‌توجهی‌های جزئی می‌تواند زمینه‌ساز سوءتغذیه و مشکلات بزرگ در کودک شود، هرگز باعث ایجاد آن نمی‌شود.

منبع: سلامت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره