انواع کوتاهی قد

[sbu_post_image]

قد، صفتی پلی ژنیک بوده، یعنی اینکه چندین ژن مختلف برروی آن تاثیر می‌گذارد. اگر پدر و مادر شما قد کوتاه باشد، همیشه نتیجه آن کوتاه ماندن قد شما نیست، با اینحال اگر نه تنها پدر و مادر بلکه بیشتر افراد در خانواده‌ و فامیل پدری و مادری قد کوتاه باشند، شانس انواع کوتاهی قد شما بالا می‌باشد. البته نباید ناامید شوید چرا که تا زمانیکه شما به سن بیست سالگی نرسیده‌اید، امکان تخمین قطعی قد شما وجود ندارد.

با راههای زیر شما می‌توانید، تا حدودی قد آینده خود را محاسبه نمایید:

قد پدر و مادر خود را محاسبه و با هم جمع کنید. اگر شما پسرید 13 سانت به قد حاصل جمع، اضافه و اگر دخترید 13 سانت از جمع دو قد کم کنید. عدد حاصل را تقسیم بر دو نمایید. جواب حاص قد شما با دقت 10 سانت بیشتر یا کم تر است.(توجه کنید این عدد حتمی نبوده اما یکی از نزدیک ترین اعداد است)

بطور کلی انواع کوتاه قدی شامل موارد زیر است:

  • کوتاهی قد ژنتیکی

در کوتاهی قد ژنتیکی افراد از نظر ژنتیکی هم قد پدر و مادر خود می باشند به عبارت دیگر قد خود را از پدر و مادر خود به ارٍث برده اند. برای این گروه راههای درمانی بی شماری وجود ندارد و جراحی در بعضی موارد تاثیرگذار بوده است.

  • کوتاهی قد به علت بیماری

بیماری‌های مختلفی مانند سوء تغذیه، بیماری‌های ریوی، خونی، استخوانی و… می‌توانند منجر به کوتاهی قد شوند. درمان این نوع کوتاهی قد نیازمند درمان بیماری زمینه‌ای است که قبل از بسته شدن صفحات رشدی انجام شود.

بیماری‌هایی مانند سوء تغذیه، کمبود ویتامین D و کمبود کلسیم که باعث نرمی استخوان می‌شود، بیماری سلیاک (حساسیت به گلوتن موجود در گندم)، کم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا کبدی و کم‌کاری تیروئید از عواملی هستند که می‌توانند کوتاهی قد را تحت تأثیر قرار دهند.

  • کوتاهی قد به علت اختلالات هورمونی

اختلال در ترشح هورمونهای تاثیرگذار در رشد سبب کوتاهی قد می شود که برای درمان کوتاهی قد ناشی از اختلالات هورمونی هورمون مربوطه تجویز می شود.

  • کوتاهی قد به علت بعضی داروها

مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها و اختلالات رشد داخل رحمی نیز از عواملی هستند که می‌توانند منجر به کوتاهی قد کودکان شوند. در طول سه مرحله‌ی رشد، انسان‌ها قد را افزایش می‌دهند. در دو سال اول زندگی، معمولاً 30 تا 35 سانتیمتر قد افزایش پیدا می‌کند. این رشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌یابد و از دو سالگی به بعد، کودکان هر سال 5 تا 7 سانتیمتر قد افزایش می‌دهند.

بیشترین رشد قد در آقایان تا پایان دوره 25 سالگی و در خانم‌ها تا پایان دوره 18 سالگی اتفاق می‌افتد، اما امکان افزایش قد در تمامی افراد تا پایان عمر وجود دارد. یکی از عوامل مهم در افزایش قد، غده هیپوفیز است که در زیر مغز قرار دارد و با ترشح هورمون رشد، منجر به افزایش طول و عرض استخوان‌ها و در نتیجه افزایش قد می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که مردان کوتاه قد، در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این موضوع نشان می‌دهد که اهمیت اقدامات برای دستیابی به قد مناسب بیشتر می‌شود. البته در دوران نزدیک به بلوغ، سرعت رشد کمتر خواهد شد. در نهایت، در دوره بلوغ، یک جهش رشد قدی رخ می‌دهد که به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتیمتر و در دختران 20 تا 25 سانتیمتر است. این جهش رشد قدی در دختران قبل از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی بلوغ رخ می‌دهد.

فعالیت بدنی منظم به طور کلی منجر به کاهش چربی و افزایش توده بدنی بدون چربی مانند استخوان و عضله می‌شود. ورزش به هر شکل و در هر ورزشی که انجام شود، به بهبود رشد جسمانی کمک می‌کند. اما تاکنون اثبات نشده که ورزش خاصی باعث افزایش قد و درمان کوتاهی قد می‌شود.

فعالیت بدنی منظم یا ورزش منجر به افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود. با افزایش ترشح هورمون رشد و رعایت عواملی مانند تغذیه صحیح، ورزش، خواب و استراحت، و با در نظر گرفتن اصل ژنتیک، در دوران رشد می‌تواند منجر به افزایش قد شود. با توجه به اصل ژنتیک، اگر فرد به طور وراثتی قد بلندی داشته باشد، این قد بلندی تثبیت خواهد شد و اگر فرد به طور وراثتی قد کوتاهی داشته باشد، تلاش‌هایی برای افزایش قد بی‌ثمر خواهد بود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطالب ” روش های افزایش قد ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع کوتاهی قد مطالعه فرمایید.

منبع: راستینه. علم ورزش. دکتر آذرفر. باشگاه خبرنگاران جوان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره