نورپاتی محیطی

اعصاب محیطی از نخاع به دست ها و پاها می روند در انواع نوروپاتی دیابتی محیطی این اعصاب دچار اختلال می شوند. اختلال بیشتر در اندام تحتانی و فوقانی دیده می شود و معمولاً پاها قبل از دست ها گرفتار می شوند. قابل توجه است که علائم نوروپاتی محیطی اغلب موارد در شب ها تشدید می شوند. نوروپاتی محیطی می تواند موجب ضعف عضلانی و کاهش رفلکس های عصبی به خصوص در ناحیه قوزک پا شود که موجب تغییر در نحوه راه رفتن و لنگیدن بیمار می شود. در اندام تحتانی بعلت از بین رفتن حس بیمار و تحت فشار قرار گرفتن پا در نوروپاتی و وارد شدن صدمات مکرر به پا ممکن است تغییرات پوستی، تاول و زخم ایجاد شود که نیاز به مراقبت سریع و درمان دارد.

اعصاب خودکار (اتونوم)

اعصاب خودکار بدن شامل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک هستند که کنترل اعمال غیر ارادی بدن را بعهده دارند. در نوروپاتی اعصابی که کنترل قند خون، قلب و تنظیم فشار خون را بعهده دارند دچار اختلال می شوند در نتیجه بیمار نوروپاتی علایم افت قند خون مانند تعریق و تپش قلب را احساس نمی کند. وارد شدن آسیب به سیستم عصبی قلب و عروق موجب اختلال در فشار خون شده و ممکن است بیمار در موقع بلند شدن دچار افت سریع فشار خون شود که موجب سرگیجه شدید و حتی غش کردن شود. در افراد طبیعی در هنگام فعالیت و ورزش ضربان قلب افزایش یافته و در موقع استراحت به حالت عادی باز می گردد اما نوروپاتی اعصاب خودکار سبب افزایش ضربان قلب در حالت فعالیت و استراحت خواهد شد و تناسبی بین فعالیت بدنی و افزایش ضربان قلب وجود نخواهد داشت. گاستروپارزی عارضه دیگری در نوروپاتی است که در اثر آسیب به اعصاب خودکار دستگاه گوارش مشاهده می شود که بعلت آهسته شدن تخلیه معده گاهی یبوست ایجاد شده و بیمار از تهوع، استفراغ، نفخ شکم و کاهش اشتها شاکی می شود و بعلت آسیب اعصاب مری در نوروپاتی اختلال در بلع نیز دیده می شود و در صورت آسیب به اعصاب روده ها بیمار دچار یبوست و یا اسهال مکرر شده که این عوارض موجب کاهش وزن بیمار نیز می گردد. بعلت اختلالات نوروپاتی در افراد مبتلا به دیابت در جذب غذا نوسانات قند خون زیاد شده و کنترل قند خون مشکل می شود.

یکی از مشکلات عمده در نوروپاتی دیابتی اعصاب خودکار صدمه دیدن اعصاب مثانه می باشد که باعث تخلیه ناکامل مثانه و باقی ماندن ادرار در آن می شود که عامل رشد باکتری و ایجاد عفونت ادراری است در بعضی بیماران بی اختیاری ادراری مشاهده می گردد. از دیگر عوارض نوروپاتی دیابتی بعلت آسیب دیدن اعصاب دستگاه تناسلی بروز اختلالات جنسی در خانم ها و آقایان می باشد که نیاز به مشاوره و درمان دارد. آسیب دیدن اعصاب کنترل کننده غدد عرق موجب تعریق بیمار در مواقعی مانند غذا خوردن می شود. اگر اعصاب خودکار چشم ها نیز آسیب ببیند باعث کاهش واکنش مردمک چشم ها به نور شده و بیمار در موقع کار در شب و رانندگی دچار مشکل می شود.

پروگزیمال

نوروپاتی پروگزیمال بیشتر در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع ۲ دیده می شود و با ضعف پا، درد ساق، ران و باسن معمولاً در یک سمت بدن شروع شده بطوری که بیمار نمی تواند از حالت نشسته به حالت ایستاده درآید و نیاز به کمک دیگران پیدا می کند.

کانونی

نوروپاتی کانونی معمولاً دردناک، ناگهانی و غیر قابل پیش بینی بوده و اغلب در افراد مسن، اتفاق می افتد و تنها چند عصب خاص را گرفتار می کند. این اعصاب معمولاً در نواحی سر، تنه و پاها قرار دارند.

علائم نوروپاتی کانونی:

احساس درد در پشت چشم، دو بینی، ناتوانی تمرکز چشم روی یک نقطه. افتادگی یک طرفه پلک. فلج عصب صورتی که به آن فلج بل می گویند. درد شدید در لگن یا پایین کمر و جلوی ران. افتادگی مچ دست یا مچ پا بطوری که بیمار قادر به بلند کردن آنها نیست. درد قفسه سینه، شکم یا پهلوها که ممکن است با درد قلبی و یا درد کلیه و آپاندیس اشتباه شود. یکی از روش های تشخیصی در نوروپاتی گرفتن نوار عصب- عضله است.

نخستین گام در درمان نوروپاتی دیابتی کنترل قند خون است. پایین نگه داشتن قند خون موجب کاهش علائم نوروپاتی و پیشگیری از عوارض آن خواهد شد. توجه شود که کنترل قند خون در ابتدا به مدت کوتاهی ممکن است سبب بدتر شدن علایم شود اما با گذشت زمان موجب کاهش علایم نوروپاتی شده و از عوارض آن پیشگیری خواهد کرد. نوروپاتی دیابتی در اندام تحتانی می تواند سبب ایجاد زخم پا شود بیمار ممکن است صدمات و خراش های کوچک را در ناحیه پا احساس نکند و در نتیجه زخم و عفونت پا ایجاد شود لذا یکی از مهمترین مراقبت های بهداشتی مراقبت از پاها و معاینه روزانه آنها است.

روش های کاهش درد اندام ها در نوروپاتی دیابتی

• کنترل دقیق قند خون.
  • استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن.
  • استفاده از کرم ها و پمادهای موضعی.
  • در صورت عدم پاسخ به موارد فوق بلوک عصب نیز کاربرد دارد.

از علل متفرقه انواع نوروپاتی دیابتی می توان به انجام جراحی در فرد، مصرف بعضی از داروها، سوءتغذیه، برخی عفونت های ویروسی و بعضی از بیماری های غدد درون ریز اشاره کرد. استرس زیاد سبب ترشح هورمون های متعددی در بدن انسان می شود که بعضی از این هورمون ها باعث بالا رفتن قند خون می شود در شخص طبیعی این بالا رفتن قند خون توسط انسولین و هورمونهای دیگر کنترل می شود ولی در شخص دیابتی بعلت اختلال در عملکرد این سیستم قند خون بالا می رود بنابراین یکی از روش های کنترل قند خون در انواع نوروپاتی دیابتی از بین بردن استرس و فشارهای عصبی است. در اطفال، تغذیه با شیر گاو قبل از ۲ سالگی احتمال بروز دیابت نوع ۱ را افزایش می دهد. می توان گفت در این مسیر پروتئین های شیر گاو به فرآیند اتوایمون کمک می نماید. عوامل ویروسی نظیر روبلا، سیتومگالو ویروس (CMV)، کوکساکی، اوریون نیز ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب “ درمان نوروپاتی دیابتی ” و ” علت نوروپاتی دیابتی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع نوروپاتی دیابتی مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب راهنمای دیابت

Print Friendly