افزایش هورمون افزایش قد با خواب کافی و منظم

[sbu_post_image]

خواب افراد باید پیش از دوران بلوغ منظم و به موقع باشد. به طورکلی ۳ عامل تغذیه، ورزش و خواب مناسب مواردی هستند که در کنار وراثت افراد در رشد قد آن ها تاثیرگذار هستند. گاهی ممکن است، فردی از لحاظ وراثتی قد بلندی داشته باشد ولی چون تغذیه و فعالیت فیزیکی مناسبی ندارد به میزان قد موردانتظار نرسد. آیا بلند شدن قد بعد از بلوغ امکان پذیر است ؟ پاسخ به این سوال منفي است. درست تا زمان بلوغ، همه افراد با سرعت كمي رشد می‌کنند. سپس، با فرا رسيدن زمان بلوغ، هر نوجوان دارای یک جهش رشد است و زمان این جهش رشد اواخر دوران بلوغ می باشد ..

افراد می توانند با تغذیه صحیح، فعالیت و خواب مناسب مقداری از حدی که وراثت شان برای قد تعیین می کند بلندتر شوند که البته تاثیر این موارد تا قبل از دوران بلوغ است. آن چیزی که در اصل باعث افزایش قد و رشد طولی می شود، ترشح هورمون رشد است.

تاثیر هورمون رشد بر افزایش قد

هورمون رشد در قسمت غده هیپوفیز مغز ترشح می شود و روی رشد استخوان ها تاثیر می گذارد. میزان ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی، خواب و بیداری است. فعالیت فیزیکی و خواب مناسب ترشح هورمون رشد را تحت تاثیر قرار می دهد. رژیم غذایی علاوه بر تاثیر در هورمون رشد، استخوان ها و بدن را آماده ساخت و ساز و متابولیسم مناسب می کند تا استخوان ها رشد خوبی داشته باشند. کمبود ترشح هورمون رشد به ویژه در دوران کودکی سبب توقف رشد طبیعی افراد و کوتاه قدی آن ها می شود.

برای آشنایی بیشتر با نقش خواب در افزایش هورمون رشد کلیک کنید.

منبع: جام نیوز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره