افزایش موی صورت در زنان

[sbu_post_image]

عوامل ژنتیکی و خانوادگی در میزان رشد موی صورت و بدن افراد نقش دارند. به عنوان مثال، افراد از نژاد سامی و مدیترانه‌ای معمولاً بیشتر موی صورت و بدن دارند نسبت به افراد از نژاد آنگلوساکسون، و افراد با پوست سفید نسبت به افراد با پوست سیاه بیشتر مو دارند. افراد شرقی و بومیان آمریکایی نیز معمولاً بیشترین میزان مو را دارند. این تفاوت به خصوص در زنان مسن مشخص‌تر است. به عنوان مثال، اکثر زنان مدیترانه‌ای تا سن ۸۰ سالگی ممکن است موهای زبری روی صورت خود داشته باشند. این تفاوت‌ها به خاطر ازدواج بین گروه‌ها و نژادهای مختلف که عادی شده است، چنان درهم آمیخته‌اند که حتی افراد یک خانواده ممکن است انواع مختلف رشد مو نشان دهند. اگر نگران غیرعادی بودن افزایش موی صورت هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا رشد موی شما واقعاً عادی است یا نه.

افزایش موی صورت در زنان پس از یائسگی نسبتاً شایع است، به خصوص در زنان مدیترانه‌ای یا نسل سامی. موهای لب فوقانی، چانه و اطراف صورت معمولاً تیره‌تر، ضخیم‌تر و زبرتر می‌شوند. علت دقیق این افزایش مو که معمولاً غیرطبیعی تلقی نمی‌شود، مشخص نیست. این افزایش مو ممکن است ادامه یابد، اما در اکثر زنان سقفی دارد و احتمالاً به ریش درآوردن کامل نخواهد رسید.

برخی داروها، مانند استروئیدها و داروهای کنترل فشار خون، ممکن است باعث افزایش هورمون تستوسترون شوند. علاوه بر افزایش مو، معمولاً علائم دیگری هم برای عدم تعادل هورمونی دیده می‌شود. به عنوان مثال، فقدان قاعدگی، بزرگ شدن ماهیچه‌ها بدون تغییر در ورزش و کلفت شدن صدا همه نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درمان پرموئی و افزایش موی صورت در زنان

اگر موهای زبر ناخواسته روی صورت یا بدن شما ظاهر شده باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف پوست خود را لطیف‌تر کنید. اگر داروهایی مانند استروئید یا داروهای کنترل فشار خون مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید تا او بتواند ممکن است داروهای دیگری را به جای آنها تجویز کند. همچنین، پزشک ممکن است به شما داروی اسپیرونولاکتون تجویز کند که با کنترل مقدار تستوسترون، از رویش موهای زبر جلوگیری می‌کند. در صورتی که هنوز هم قاعدگی دارید، این دارو می‌تواند به شما کمک کند.

درمان هورمونی برای جلوگیری از موهای زاید

قرص ضدحاملگی بخورید. خوردن قرص‌های ضدبارداری افزایش تستوسترون توسط تخمدان‌ها را سرکوب کرده و از رویش موهای تازه جلوگیری می‌کند. این قرص‌ها را با تجویز پزشک باید مصرف کنید. هورمون درمانی کنید. اگر دچار یائسگی شده‌اید، در مورد درمان جایگزینی هورمون سئوال کنید. این درمان عدم تعادل استروژن، تستوسترون را تصحیح کرده و رویش موهای زائد  را مانع می‌شود.
موها را بردارید. درمان داروئی و هورمونی پرمویی از رشد موهای تازه جلوگیری می‌کنند. اما باید از افزایش موی صورت در زنان جلوگیری کرد. اگر فقط چند موی پراکنده روی چانه، نوک پستان، یا بالای ابرو دارید، می‌توانید آنها را بکنید. اما این کار ممکن است ریشهٔ مو را تحریک کرده و رویش مجدد آن را باعث شود.

موها را بی‌رنگ کنید. سال‌هاست که زنان موهای پشت لب خود را بی‌رنگ می‌کنند. اما پیش از مصرف این مواد رنگ‌بر، برای اطمینان از تحریک نشدن پوست آنها را روی پوست بازوی خود آزمایش کنید. مواد رنگ‌بر را به ابروهای خود نزنید. موها را بتراشید. بر خلاف آنچه که بیشتر زنان می‌ترسند، تراشیدن موهای اضافی باعث رشد سریع‌تر و زبرتر مو نمی‌گردد. برای به‌دست آوردن نتیجهٔ خوب، موهای روی پوست صورت، دست، یا پا را با کف صابون، روغن بچه، یا خمیر ریش نرم کرده و با یک تیغ تیز آنها را در خلاف جهت رویششان بتراشید. سپس پوست را بشوئید و مرطوب کننده بزنید.

موها را بکنید. کندن موها با موم بیشتر از تراشیدن آنها دوام می‌آورد و با تکرار آن پوست و موهای بعدی نرم‌تر می‌مانند. موم گرم موهای درآمده را گیر انداخته و آنها را می‌کند. موم سرد که بر روی نوارهای کاغذی گذاشته شده است، برای کندن مو از نواحی کوچک مناسب‌تر است. راه استفادهٔ بدون درد از موم را از آرایشگاه یاد بگیرید.

موها را بسوزانید. برای از بین بردن موهای هر جای بدن، به جز اطراف نوک پستان و چشم‌ها، می‌توانید از کرم‌های موبر استفاده کنید. موهائی که باز در می‌آیند کمتر زیر هستند، ولی این مواد شیمیائی ممکن است پوست را تحریک کنند. قبل از مصرف کمی از آن را روی پوست بازو امتحان کنید. اگر پوست قرمز نشود، کرم را روی موها بزنید و با پارچهٔ نرمی آن را پاک کنید. سپس پوست را برای جلوگیری از سوزش، با حوله‌ای مرطوب بپوشانید.

ریشهٔ مو را بسوزانید. سوزاندن ریشهٔ مو با برق تنها راه مطمئن عدم رویش مجدد آن است. در این روش، جریان برق به فولیکول ریشهٔ مو فرستاده شده و آن را تخریب می‌کند. برای از بین بردن تمام موهای ناخواسته باید چندین بار این کار تکرار شود. این روش ممکن است باعث زخم یا درد شود. بنابراین، حتماً به مراکز مجهز و مجاز برای جلوگیری از افزایش موی صورت در زنان مراجعه کنید.

برای آشنایی با ” روش های درمان پرمویی ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: ویستا. آفتاب

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره