افزایش قد کودکان و مکمل های غذایی

میزان رشد در زندگی جنینی از هر زمان دیگری بیشتر است. رشد قدی نیز از دوران جنینی آغاز می‌شود و تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری‌اش تأثیر بسیاری در افزایش قد نوزاد خواهد داشت به طوری که مصرف ناکافی ریزمغذی‌ها و نوشیدن الکل و استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناکافی و کم وزنی کودک در هنگام تولد می‌انجامد.

علاوه بر انرژی، وجود چندین اسید چرب ضروری که در اغلب چربی‌ها، بویژه در چربی‌ ماهی‌ و روغن‌های گیاهی وجود دارند و چندین اسید آمینه‌ ضروری که در ساختمان پروتئین‌ها موجود است لازمه تغذیه مناسب برای افزایش قد و رشد و نمو کافی کودکان است. البته مادر باید مراقبت کند تا بیش از اندازه دچار اضافه وزن نشود. افزایش وزن تا ۱۰ کیلوگرم در دوران بارداری طبیعی است ولی بیشتر از این توصیه نمی‌شود.

قد کشیدن بستگی به رشد استخوان دارد به همین علت است که اغلب ویتامین های افزایش دهنده قد به رشد استخوان کمک می کند. رشد قدی کافی نیست زیرا کودکان به رشد عضله، افزایش قدرت و توانایی ذهنی نیز نیاز دارند. استفاده از هورمون‌های رشد و هرگونه مکمل‌ تقویتی منوط به تجویز پزشک متخصص غدد است و خانواده‌ها باید از مصرف خودسرانه انواع دارو پرهیز کرده و فریب تبلیغات ماهواره‌ای بلندی قد را نخورند.

والدین باید به برنامه غذایی کودکان اهمیت زیادی دهند و ویتامین ها را در برنامه غذایی آن ها بگنجانند، زیرا هیچ جایگزین مناسبی برای مواد طبیعی وجود ندارد.

انواع مکمل های غذایی افزایش قد کودکان

ویتامین D: برای رشد استخوان لازم است. به جذب کلسیم در استخوان کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه دریافت ویتامین Dاست. منابع دیگر قارچ، ماهی تن و روغن ماهی است.

کلسیم: ویتامین D و کلسیم مکمل یکدیگرند و یکی بدون دیگری ناقص است. کلسیم ترکیب اصلی استخوان است. بنابراین لبنیات را حتما به برنامه غذایی کودکان اضافه کنید.

ویتامین B کمپلکس: این گروه از ویتامین ها برای رشد کودک بسیار مهم است. ترکیبات مختلف ویتامین B کمپلکس، روی قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد.

ویتامین B1: ویتامین B1برای رشد قد و استخوان مهم است. این ویتامین برای هضم و جذب مواد مغذی در بدن لازم است. ویتامین B1 در ماهی و مغز میوه ها موجود است.

ویتامین B5: نقش این ویتامین، تحریک هورمون ها برای استخوان سازی است. اگر چه مقدار کم آن لازم است اما همین مقدار حیاتی است. منبع عالی ویتامین B5، قارچ، پنیر، جگر و آواکادو است.

ویتامین B12: این ویتامین در ســـاخت فولات و کربوهیدرات لازم برای رشد طبیعی کودک حیاتی است. منبع عالی آن نیز ماهی و تخم مرغ است.

ویتامین C: این ویتامین در رشد کودکان موثر است؛ اسید اسکوربیک برای سلامت استخوان لازم است.برای به دست آوردن ویتامین C، مصرف میوه های مرکباتی و لیمو توصیه می شود.

ویتامین A: این ویتامین برای تمامی ارگان های حیاتی و تنظیم سیستم ایمنی ضروری است. این ویتامین به طور غیر مستقیم به کودک کمک می کند تا رشد کند. هویج، چغندر قرمز و کاهو منبع این ویتامین است.

کودکتان را از همان کودکی به خوردن خوراکی های مفید تشویق کنید زیرا اندام او در حال شکل گرفتن است و با تغذیه درست و سالم می توانید کودکی شاداب و پر نیرو داشته باشید .

منبع: دانشنامه سلامت. افکار نیوز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره