افزایش قد پس از بلوغ

[sbu_post_image]

بلند قد بودن براي خيلي‌ ها به آرزويي دست ‌نيافتني تبديل شده است. اگر چه امروزه در عصر تكنولوژي ‌هاي برتر، ابزارهاي خاصي با تبليغات گوناگون و بدون مبناي علمي براي قد كشيدن روانه بازار شده است، ولي شناخت آن ها و بررسي مكانيسم اثر آن ها، اين ابزارها را در رسيدن به هدف، چندان موثر نشان نمي‌ دهد.
اعمال جراحي بلند كردن قد هم اين روزها بر سر زبان خيلي ‌ها افتاده است، غافل از آن ‌كه فكر كنند سختي ‌ها و عوارض جبران ‌ناپذير اين جراحي پرخطر، به افزايش چند سانتي‌ متر قد مي‌ارزد يا نه.
عوامل زيادي دست به دست هم مي‌ دهند تا در نهايت قد نهايي يك فرد را تعيين كنند. متابوليسم يا همان سوخت‌ و ساز طبيعي بدن و بيماري‌ها از ديگر عوامل دروني تعيين ميزان رشد يك فرد هستند.

به لحاظ پزشکی دلایل زیادی برای توجیه رشد کم و کوتاه‌قدی کودکان وجود دارد مانند اختلال در عملکرد هورمون رشد، کم‌کاری غددی تیروئید، سندرم ترنر، سوءتغذیه، ناراحتی‌های روده‌ای و کلیه‌ها. هر چند که باید گفت اکثر کودکان قدکوتاه از نظر سلامتی نرمال هستند ولی ممکن است از نظر ژنتیکی کوتاه‌قد باشند یا از لحاظ رشد کمی تاخیر داشته باشند.

رشد قدی در بلوغ

اکثر والدین کوتاه‌قد به صورت ژنتیکی فرزندان کوتاه‌قد دارند که این مساله با عنوان کوتاه‌قدی ارثی مطرح می‌شود. این افراد اصولا دارای سن استخوانی نزدیک به سن طبیعی خودشان هستند که این مساله نشانگر این حقیقت است که استخوان‌های آنها ظرفیت بیشتری برای رشد ندارد. لذا با وجود رشد طبیعی این افراد در سنین بلوغ نیز کوتاه‌قدتر از همسن و سال‌های خود بوده و بیشتر مشابه والدین خود هستند.

برخی دیگر از کودکان از نظر ساختمان بدنی تاخیر رشد قدی دارند، این کودکان با وجود قدی کوتاه، سرعت رشد بالایی دارند و میزان رشد آنها طبیعی است و معمولا تاخیری در قاعدگی دختران مشاهده می‌شود.
البته این افراد معمولا با سن استخوانی کمتر از میزان مورد انتظار دیده شده‌اند که استخوان‌های آنها ظرفیت باقیمانده لازم برای افزایش قد پس از قاعدگی را دارد، به طور معمول این افراد به رشد قدی کامل و طبیعی تا پایان دوران بلوغ خود می‌رسند. البته در مقایسه این بچه‌ها با دیگر اعضای خانواده ممکن است متوجه این تاخیر در سایر افراد خانواده شویم که کاملا طبیعی است. برخی پسران که دارای این شرایط می‌باشند ممکن است نگران کوتاه‌قدی خود باشند. این افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص غدد و تجویز تستوسترون توسط او، زمان شروع جهش رشد دوران بلوغ را جلو بیندازند.
متخصصان پیشنهاد می‌کنند اگر کودکان در سنین 2 تا 3 سالگی دارای رشد طبیعی متناسب با سن خود نبودند باید حتما نزد متخصص غدد یا اطفال برده شوند.

منبع: تبیان ، جام جم سرا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره