افزایش قد با تشخیص کمبود هورمون رشد

[sbu_post_image]

پس از تشخیص پزشک در کودکی و اعلام اینکه فرد کوتاه قد است باید درمان مناسب برای آن تشخیص داده شود. شناخت درمان مناسب برای کوتاه قدی زمانی صورت می گیرد که علت آن مشخص شود. به عنوان مثال اگر کم‌کاری تیرویید وجود دارد، باید درمان شود. تشخیص کمبود هورمون رشد تا زمانی که کم‌کاری تیرویید به طور کامل اصلاح نشود، امکان‌پذیر نیست. چون در حضور کم‌کاری تیرویید، ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز، کاهش می‌یابد. یا اگر سوءتغذیه وجود دارد باید اصلاح شود. به این مفهوم که هورمون رشد به طور کافی ترشح می‌شود ولی نمی‌تواند اثر کند.

تزریق هورمون رشد برای افزایش قد

هورمون رشد از بخش جلويي غده هيپوفيز ترشح شده و وارد خون مي‌ شود و با تاثیر بر استخوان‌‌ها، باعث رشد طولي استخوان ‌و افزایش قد مي ‌شود. ترشح هورمون رشد از غده هيپوفيز يك جريان دائمي و هميشگي نيست، بلكه اين هورمون به صورت دوره اي ترشح مي ‌شود و ميزان آن در خون، در طول شبانه ‌روز تفاوت دارد و تحت تاثير عواملي ترشح هورمون رشد افزايش مي ‌يابد.

تزریق هورمون رشد تنها در کودکانی که مشکل کمبود هورمون رشد دارند توصیه می شود و باید دقت کرد این مورد با تشخیص پزشک متخصص غدد و تایید وی انجام شود.

درمان کوتاهی قد با هورمون رشد پس از تشخیص قطعی کمبود هورمون رشد تنها در صورتی موثر است که صفحات رشد استخوانی باز باشند. یعنی پیش از بلوغ یا اوایل بلوغ، در زمانی که صفحات رشد در حال بسته شدن هستند، درمان با هورمون رشد به هیچ‌وجه موثر نیست. بنابراین تزریق هورمون فقط در مواری است که کودک در سنین قبل از دوران بلوغ است .
افزایش قد با تشخیص کمبود هورمون رشد درکودکانی که مبتلا به سندرم ترنر و نارسایی مزمن کلیوی هستند، امکان پذیر می شود.همچنین باید دانست که کوتاه قدی امری ژنتیکی است و افراد سالم به هیچ عنوان نمی توانند از هورمون رشد استفاده کنند.

برای آشنایی با روش های افزایش قد بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: خورشید پرس

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره