افزایش رشد قد بعد از دوران بلوغ

[sbu_post_image]

شاید سوال خیلی از شما باشد که چطور می توان عوامل رشد را در بدن تحریک کرد و باعث افزایش قد شد.

خیلی ها به دنبال راه هایی برای بلندتر کردن قدشان هستند. در اینجا اطلاعات لازم را برایتان گرد آورده ایم. یکی از دغدغه های خیلی افراد امکان رشد قد پس از بلوغ است. خوب البته پوشیدن کفش های پاشنه بلند یکی از این راه هاست اما تکنیک های مُد خاصی وجود دارد که اگر درست رعایت شوند به بلندتر دیده شدن قد کمک می کنند.

قد با مجموعه پیچیده ای از ژنتیک و محیط تعیین می شود. قانون اصلی آن را می توان به شکل زیر تعریف کرد: (ژنتیک + هورمون ها + تغذیه) – استرس

از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده ایم که پس از اتمام دوران بلوغ، افزایش قد متوقف شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، موادمغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد. وقتی ژن ها با همکاری هم رشد بدن را به نقطه ای رساندند که قادر به تولید مثل باشد، هدف رشد به اتمام رسیده است. این اتفاق به طور متوسط در سن 16 سالگی برای دختران و 18 سالگی برای پسران می افتد.

شواهد بسیار کمی از افزایش رشد قد بعد از دوران بلوغ دیده شده است. انسانها معمولاً در دوران کودکی سریعترین رشد را دارند. همچنین در دوران بلوغ نیز به خاطر جهش های رشد، افزایش قد سریعی دارند.

تفاوت سرعت افزایش قد دختران و پسران

سرعت افزایش قد در دختران علاوه بر موارد تغذیه‌ای به میزان هورمون رشد و هورمون جنسی (استروژن)‌ نیز وابسته است.هورمون رشد سبب افزایش رشد بویژه در استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌شود؛اما هورمون استروژن سبب بسته شدن مركز رشد استخوانی و كند شدن رشد استخوان می‌شود.به همین دلیل بعد از شروع قاعدگی سرعت رشد كندتر می‌شود.

در دختران جهش چشمگیر رشد و حداكثر افزایش آن معمولا 2 سال پس از جوانه زدن سینه‌ها و یك سال قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد،بنابراین دختران باید از توجه زیاد به مسائل مربوط به جنسیت بپرهیزند؛چراكه هیجانات جنسی به ترشح هورمون‌ها می‌انجامد كه این خود می‌تواند موجب افزایش احتمال كوتاه ماندن قد دختران در اثر بسته شدن زودتر اپی‌منیزهای استخوان‌های بلند شود.

آشنایی با انواع روش های افزایش قد (کلیک کنید)

منبع: واضح. پرشین پرشیا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره