اسکلت بدن عضوى است که در سراسر عمر از نظر سوخت و ساز فعال است و این خاصیت تنها در دورهٔ رشد و تا رسیدن به جثهٔ بزرگسالى ادامه ندارد. این عضو محل ذخیرهٔ کلسیم، فسفر و پروتئین‌هائى است که در پاسخ به فشارها مدام تغییر شکل مى‌دهند و از نو ساخته مى‌شوند. بیمارى‌هاى استخوان به‌طور عمده شامل مواردى هستند که در سوخت و ساز استخوان اختلال ایجاد مى‌کنند. کمبود ویتامین د باعث نارسایی در معدنی شدن بافت های استخوانی می شود. در سنین بالا، صفحه رشد استخوانی بسته می شود و استئومالاسی یا نرمى استخوان در بزرگسالی بر رشد طولی استخوان های دراز اثری ندارد.

نرمى استخوان در اثر کمبود ویتامین D ایجاد مى‌شود. شما ویتامین D را از دو منبع به‌دست مى‌آورید:

۱. از غذاها مثل ماهى و لبنیات
۲. از تأثیر آفتاب بر پوست.
در افرادى که از رژیم غذائى معمولى استفاده مى‌کنند، کمبود ویتامین D نادر است. اگرچه استئومالاسی یا نرمى استخوان در بزرگسالی در افراد محبوس در خانه که از رژیم غذائى بسیار محدود نیز استفاده مى‌کنند ممکن است بروز کند. استئومالاسی در افراد مبتلا به سوءجذب (به مبحث نشانگان‌هاى سوءجذب مراجعه کنید). یا نارسائى مزمن کلیه نیز مى‌تواند ایجاد شود.

علائم استئومالاسی

علامت اصلى نرمى استخوان در بزرگسالی درد و خشکى استخوان است. این درد اغلب با التهاب مفصل اشتباه مى‌شود. در موارد بسیار شدید استخوان‌ها ممکن است به ‌راحتى بشکنند و یا تغییر شکل دهند، پاها خمیده شوند و به‌دلیل کوتاه شدن مهره‌ها اندازه قامت کاهش یابد.

علل استئومالاسی

بیماری استئومالاسی و نرمى استخوان در بزرگسالی اغلب به علت کمبود کلسیم و ویتامین «د» در بالغین اتفاق می افتد. کمبود کلسیم و ویتامین «د» در رژیم غذایی گیاهخواران و غذاهای کم چرب بخصوص در افراد مسن دیده می شود.
ویتامین «د» برای جذب کلسیم از راه گوارش و کلیه الزامی است.

از دیگر علل نرمی استخوان در بزرگسالی عبارتند از:

استئومالاسی یا نرمى استخوان در بزرگسالی در اثر کمبود کلسیم و یا فسفر یا هر دو در استخوان ها نیز به وجود می آید. گاهی کمبود کلسیم و فسفر در اثر کمبود جذب گوارشی آنها می باشد.
– عدم مصرف شیر و لبنیات
– مقاومت نسبت به عمل ویتامین «د»
– فقدان جذب روده ای و گوارشی کلسیم
– بیماری های کلیوی بخصوص نارسایی کلیوی
– مصرف بعضی داروها از جمله داروهای ضد صرع
– بیماری های لوزالمعده
– بعضی عمل های جراحی ممکن است باعث اختلال در جذب کلسیم و نهایتا منجر به نرمی استخوان شوند.
– ناکافی بودن قرار گرفتن کودک در معرض نور خورشید، به خصوص در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند.
– تیرگی پوست در شیرخواران
– ضایعات کبدی
– بیماری سلیاک
– اسهال مزمن در کودکان
‌- بیماری فیبروز سیستیک
– نارس بودن نوزاد
– التهاب روده ای

درمان استئومالاسی و نرمی استخوان در بزرگسالی

نرمى استخوان در این کشور نادر است زیرا رژیم غذائى عادى تأمین‌کننده مقادیر زیادى ویتامین D است. اگر پزشک از طریق آزمایش‌ها و پرتونگارى دریابد که مبتلا به استئومالاسی یا نرمى استخوان در بزرگسالی هستید، ویتامین D را به‌صورت مکمل تجویز خواهد کرد. سعى نکنید خودتان استئومالاسی یا نرمى استخوان در بزرگسالی را تشخیص دهید و بدون صلاحدید پزشک ویتامین D مصرف نکنید. مصرف زیاد ویتامین D مى‌تواند باعث مسمومیت با این ویتامین شود که به‌صورت تهوع، ضعف، عصبانیت، خارش و تشنگى مزمن تظاهر مى‌کند.

برای آشنایی بیشتر با ” درمان نرمی استخوان ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: ویستا. تبیان. آفتاب

Print Friendly