ارتباط کم خوابی و دیابت

post_image

ارتباط کم خوابی و دیابت نشان می دهد خواب پریشان می تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد. این ناتوانی بدن در عدم تشخیص علائم انسولین به بالا رفتن سطح قند خون، افزایش وزن، و در نهایت ابتلا به دیابت نوع دوم منجر می شود.

نقش کم خوابی در ابتلا به دیابت

آنچه که همه ما به آن اعتقاد داریم این است که دو عامل مشترک پرخوری و کم تحرکی از علل اصلی ایجاد دیابت نوع (۲) هستند. اما به نظر می ‏‏رسد که فقدان خواب یا همان کم خوابی نیز نقش مهمی را در متابولیسم غیرعادی گلوکز بازی کند.

افرادی که هر شب، ۵ ساعت و یا کمتر می ‏خوابند، احتمال ابتلا به دیابت در آن ها به ‏طور قابل ملاحظه ‏ای بالاتر از کسانی بود که هر شب ۷ ساعت می‏ خوابند. کم خوابی حتی بر روی عوامل متغیر دیگری که بر روی دیابت تاثیرگذار هستند، مانند میزان فعالیت بدنی، افسردگی، مصرف الکل، نژاد، تحصیلات، سن، چاقی و سابقه فشار خون بالا، نیز، تاثیر می گذارد.

بیشتر افراد بالغ به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب برای احساس نشاط و تجدید قوا نیاز دارند. نوجوانان به چیزی در حدود ۹ ساعت خواب در هر شب، بچه‏ های کوچک تر به ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب شبانه و کودکان پیش از سن دبستان به ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند.

درمان کم خوابی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت

اگر مشکلاتی را در خواب تان دارید، می توانید از راهکارهایی به شرح زیر کمک بگیرید:

  • برای جلوگیری از عوارض دیابت فعالیت بدنی منظم داشته باشید. فعالیت بدنی منظم و به ویژه تمرینات هوازی می توانند روند خوابیدن شما را راحت تر نمایند. ولی توجه داشته باشید که ورزش را زودتر از موعد خواب انجام دهید و هرگز آن را به قبل از خوابتان موکول نکنید، زیرا فعالیت بدنی دیرهنگام خود ممکن است روند به خواب رفتن را دشوار نماید.
  • یک برنامه منظم خوابیدن را برای جلوگیری از تاثیر دیابت بر خواب حفظ کنید. هر روز در یک ساعت مشخص و مقرر به خواب بروید و از خواب برخیزید و حتی در تعطیلات نیز این ساعت ها را رعایت کنید.
  • از روش های آرام بخش مانند یک دوش آب گرم یا مطالعه یک کتاب استفاده کنید.
  • مصرف کافئین و نیکوتین را کاهش دهید و از مصرف وعده های غذایی سنگین بلافاصله قبل از خواب خودداری کنید.
  • نگرانی هایتان را برای روز بعد بگذارید. یک راه ساده تر آن است که دغدغه های تان را در دفترچه یادداشتی بنویسید تا بعدا به آنها رسیدگی کنید. سپس با خیال راحت بخوابید و مشکلات خود را در همان دفترچه یادداشت جا بگذارید و با خود به رختخواب نبرید.

در نهایت، اگر شما دچار مشکلاتی در ارتباط کم خوابی و دیابت هستید و هیچ یک از راهکارهای مذکور برای شما موثر واقع نشد، به پزشک مراجعه نمایید و از وی راهنمایی بگیرید.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان کم خوابی در دیابت ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ” اختلالات خواب در دیابت ” مطالعه فرمایید.

منبع: آفتاب. موسسه طبرستان. تبیان زاهدان. ایران سلامت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس و مشاوره