اختلال رشد سینه در مردان

بزرگی سینه وضعیت نسبتا شایعی در میان مردان می باشد که می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. گاهی مصرف داروها باعث اختلال رشد سینه در مردان می شود ولی در اکثر موارد علت شناخته شده ای ندارد و فقط یک نوع اختلال رشد سینه در مردان می باشد. مردانی که نگران وضعیت ظاهری سینه ها و اختلال رشد سینه می باشند با انجام لیزرلپولیز همراه با وسایل طراحی شده خاصی می توانند اختلال رشد سینه را رفع نمایند و سینه ای کوچک و صاف تر داشته باشند. با ایجاد سوراخ کوچکی در سطح پوست با استفاده از لیزر لیپولیز و چند وسیله مخصوص و تحت بی حسی موضعی و به روش کاملا ایمن اختلال رشد سینه را بر طرف می نماید.

علت بزرگی سینه در مردان

معمولا علت بزرگ شدن غدد پستان قابل تشخیص است و در اکثر موارد به دلیل مصرف بعضی داروها و یا بیماری کبدی بروز می‌کند. اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً برای تشخیص علت اختلال رشد سینه به ‌انجام آزمایش نیازی ندارید و بزرگی پستان، طی دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد، اما پسران بزرگ تر و مردان جوان ممکن است به آزمایش نیاز داشته باشند. در چنین مواردی ممکن است نوعی بیماری، عامل ایجادکننده اختلال رشد سینه و ژنیکوماستی در مردان باشد.

از علل دیگر ژنیکوماستی و اختلال رشد سینه در مردان می توان به این موارد اشاره کرد: سالمندی، شیمی درمانی برای درمان سرطان، بیماری مزمن کبدی، مصرف هورمون های استروییدی آنابولیک برای افزایش قدرت و حجم عضلات، قرارگیری در معرض هورمون های استروژنی، نارسایی کلیه و دیالیز، مصرف ماری جوانا (یا حشیش)، درمان هورمونی سرطان پروستات، پرتودرمانی برای تومورهای بیضه، عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین) و کمبود هورمون مردانه تستوسترون.

در موارد نادری ژنیکوماستی و اختلال رشد سینه در مردان ممکن است به علت نقایص ژنتیکی، پرکاری تیرویید یا تومورهای پستان رخ دهد.

در صورتی که بزرگی پستان و اختلال رشد سینه در شما همراه با حساسیت و درد است، می توانید از کمپرس سرد یا داروهای مسکن برای درمان اختلال رشد سینه استفاده کنید. مصرف همه مواد روانگردان غیرمجاز از جمله ماری جوانا (حشیش) و مکمل های غذایی و داروهای مورداستفاده برای بدنسازی را کنار بگذارید.

درمان بزرگی پستان مردان

در بسیاری از موارد، درمان خاصی برای اختلال رشد سینه در مردان مورد نیاز نیست. پزشک شما ممکن است هر ماه‌ اندازه پستان را پیگیری کند و تحت نظر داشته باشد. در ۹۰ درصد پسران نوجوان، ژنیکوماستی و اختلال رشد سینه در مدت کمتر از سه سال خود به خود برطرف می‌شود. برخی اوقات با قطع مصرف دارویی که به ژنیکوماستی و اختلال رشد سینه منجر شده ‌است مانند مواد دوپینگ ، مشکل برطرف می‌شود.

در موارد نادری، درمان‌های دارویی برای ژنیکوماستی و اختلال رشد سینه در مردان استفاده می‌شوند، مخصوصا اگر درد و حساسیت وجود داشته باشد. درمان دارویی اختلال رشد سینه در مردان ممکن است بتواند بافت اضافی پستان را برطرف کند. گاهی برای از بین بردن بافت اضافی، درمان جراحی ژنیکوماستی انجام می‌شود. اگر علت بزرگ شدن پستانها در مردان، بیماری یا تومور باشد، علت اصلی اختلال رشد سینه باید درمان شود. در اغلب مردان، ژنیکوماستی و اختلال رشد سینه در هر دو سینه مشاهده می‌شود ولی اگر تنها یکی از سینه‌ها برآمده بود باید جهت معاینه دقیق‌تر به پزشک مراجعه شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب نشانه های ژنیکوماستی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بزرگی سینه آقایان مطالعه فرمایید.

منبع: دکتر سلام. پورتال خانوادگی آیدا وب. دانشنامه سلامت

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.