اختلالات قاعدگی ناشی از اختلالات هورمونی

[sbu_post_image]

اختلالات هورمونی در سنین مختلف به صورت‌های گوناگون تظاهر پیدا می‌كند كه در سنین بلوغ به صورت اختلالات پریود، موهای زاید، جوش‌های صورت و چاقی ظاهر می‌شود، تخمدان پلی كیستیك نامیده می‌شود و ناشی از عدم تخمك‌گذاری تعداد زیادی از فولیكول‌های كوچك بدن است. پریود نامنظم ناشی از اختلالات هورمونی در حال حاضر بیش از 12 درصد از آمار مربوط به بیماریهای زنان در دنیا را تشكیل می‌دهد، اختلالات هورمونی مزمن گاه ریشه ژنتیكی دارد اما ممكن است در همه افراد خانواده احتمال ابتلاء به آن مساوی نباشد. اختلالات هورمونی می تواند علت جوش صورت باشد .

اختلالات هورمونی كه در سنین جوانی به صورت خونریزی شدید قاعدگی ظاهر می‌شود آمار بیشتری از امراض زنان را نسبت به فیبروم‌ها و سرطانها حتی سرطان سینه به خود اختصاص می‌دهد، با این وجود اختلالات هورمونی و لکه بینی قبل از پریود یا لکه بینی بعد از پریود با مصرف دارو برطرف می‌شود و بیمار نیاز به عمل جراحی ندارد.

علائم اختلالات هورمونی

تغییرات هورمونی در زنان در سنین مختلف، با علایم مختلفی همراه است. این تغییرات از سنین پایین و قبل از بلوغ شروع می‌شود و با علایمی مانند افزایش رشد قد و ظاهر شدن صفات جنسی ثانویه آغاز می‌شود. پس از بلوغ، تغییرات هورمونی به وضوح مشاهده می‌شود.

بلوغ به این معنی است که تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود، اما تا زمانی که این تغییرات کامل نشده و تخمک‌گذاری رخ ندهد، ممکن است اختلالاتی در دوره‌ی ماهانه وجود داشته باشد. این اختلالات ممکن است چند سال هم ادامه داشته و در دوره یائسگی نیز اتفاق می‌افتد. بنابراین، تغییرات هورمونی در سنین پیش از بلوغ و همچنین در دوران نزدیک به یائسگی، با بی‌نظمی و اختلال در دوره‌ی ماهانه مشخص می‌شود.

تاثیر فشار عصبی بر هورمون ها

استرس و فشار عصبی به طور مستقیم با هورمون‌های زنانه ارتباط دارد. احتمالا تاکنون تجربه کرده‌اید که استرس یا فشار عصبی می‌تواند بر روی دوره‌های ماهانه‌ی شما تأثیر بگذارد.

اگر به طور مداوم تحت فشار عصبی باشید، حتی فعالیت‌های ورزشی، مراقبه و روش‌های دیگر نیز ممکن است کارایی نداشته باشند و سطح کورتیزول در بدن همچنان بالا باقی خواهد ماند. در این شرایط، کورتیزول از سلول‌های عصبی، عضلات و استخوان‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌کند. افزایش سطح کورتیزول می‌تواند منجر به افزایش وزن، خستگی، عصبانیت و حتی پوکی استخوان شود. اگر استرس ادامه یابد، بدن ممکن است حتی پروژسترون را به کورتیزول تبدیل کند!

پروژسترون یک هورمون ضروری برای سلامتی سلول‌های تناسلی (باروری) است و همچنین بر روی خلق و خو و هماهنگی جسمانی ما تأثیر دارد. کمبود پروژسترون می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. در شرایط استرس و فشار عصبی، بدن ممکن است پروژسترون را از دست بدهد.

اگر فشار عصبی به طور مداوم ادامه یابد، غدد فوق کلیه خسته می‌شوند و هورمون‌های تنشی (کورتیزول) کاهش می‌یابند. این میزان بالای یا پایین کورتیزول هر دو عوارضی را به دنبال دارند. افرادی که میزان کورتیزول خونشان پایین است، تمایل زیادی به مصرف شیرینی دارند، افزایش وزن، حساسیت، تپش قلب، بی‌خوابی، افسردگی، خستگی، مشکلات حافظه، ناتوانی در تمرکز، یائسگی زودرس و اختلالات قاعدگی ناشی از اختلالات هورمونی و دلایلی مانند عدم پریودی و… ممکن است روی آن‌ها تأثیر بگذارد. وقتی که هورمون‌های تنشی از غده فوق کلیه به طور مداوم ترشح می‌شوند، این غدد خسته می‌شوند و نیاز به استراحت دارند؛ در غیر این صورت ممکن است فرسوده شوند و بیماری‌هایی مانند افسردگی، ورم، ضعف سیستم ایمنی و… ظاهر شوند. به همین دلیل، در جوامعی که چالش‌های جسمی و روحی فراوانی وجود دارد (مانند مشکلات مالی، ناامنی، چالش‌های عاطفی و استرس)، شیوع بالای اختلالات هورمونی امری بدیهی است.

برای آشنایی با ” علت پریود نامنظم و اختلالات قاعدگی ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: پزشکی. زیباشو

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره