1

اگر علاقه مند به کنترل قند خون خود هستید حتما مقاله زیر رامطالعه کنید:

برای شناخت ابعاد دیابت نوع ۲ ابتدا باید به گستردگی یا اپیدمیولوژی ان نگاه کرد حدود ۸%از مردم جهان وایران به دیابت مبتلا هستند یعنی حدود۴ تا ۵ میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند که نیمی ازانها از ابتلای خود خبر ندارند. شاید به همین دلیل باشدکه به ان مرگ خاموش گفته می شود چرا که دیابت معمولا ۱۰سال وقت می خواهد تا عوارض خود رانشان دهد یعنی دیابت اغلب باگذشت ۱۰ سال عوارضی چون درگیری چشمی، کلیوی وزخم پای دیابتی را نشان می دهد. حال جهت پیش گیری ازعوارض دیابت راهی جز کنترل قند خون نیست چرا که دیابت قابل درمان نیست ولی قابل کنترل هست.

کنترل دیابت، ۵ اصل اساسی دارد:

۱– آموزش

۲- تغذیه درست

۳- فعالیت بدنی

۴- روان درمانی

۵- دارو درمانی

درمبحث اموزش اولین قدم اطلاع ازعدد قند خون ومقادیر نرمال ان در دیابت وفرد غیر دیابتی است.

الف-محدوده ی قند خون نرمال در فرد سالم

{۱-قند ناشتا۷۰ تا ۹۹

۲-قند بعد غذاکمتر از ۱۴۰}

ب-محدوده ی قند قابل قبول در فرد دیابتی

{۱-ناشتا ۷۰ تا ۱۳۰

۲-قند بعد غذا کمتر از ۱۸۰}

ج-محدوده ی قند در فردی که قند مخفی دارد

{۱-ناشتا ۱۰۰ تا ۱۲۵

۲-بعد غذا ۱۴۰ تا ۲۰۰}

د-تعریف دیابت:

{۱-قند ناشتا بالای ۱۲۶

۲-قند غیر ناشتا (راندوم یا اتفاقی)بالای ۲۰۰}

ه-محدوده ی هموگلوبین ای وان سی(HbA1C) یا اصطلاحا قند سه ماهه

{۱-فرد نرمال کمتر از ۵٫۵

۲-قند مخفی ۵٫۷ تا ۶٫۵

۳-فرد دیابتی بالای ۶٫۵ است}

حال بیماران عزیزی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند جهت پیشگیری از عوارض دیابت باید

{۱-قند ناشتا ۷۰ تا ۱۳۰

۲-قند غیر ناشتا یا دو ساعت پس از غذا ی زیر ۱۸۰

۳-همو گلوبین ای وان سی کمتر از  ۷  داشته باشند}

برای رسید ن به اهداف فوق اولین قدم SMBG است یعنی چک قند خون ناشتا و دو ساعت بعد از هر وعده ی غذا یعنی روزانه حداقل چهاربار چک قند خون با دستگاه گلوکومتر و یادداشت آن در جدولی به شکل زیر  البته بیمارانی که قند آن ها به شدت به هم ریخته است و اغلب قند های بالای ۲۵۰ دارند باید ناشتا و قبل هر وعده ی غذا و قبل از خواب قند خون خود را چک و یادداشت کنند.

تاریخ

ناشتا

دوساعت بعد صبحانه

قبل نهار

دوساعت بعد از نهار

قبل شام

دوساعت بعد شام

این اندازه گیری حداقل به مدت یک هفته قبل از مراجعه به پزشک انجام شود تا پزشک بتواند به کمک بیمار نسبت به تغییر دارو ها و یا انسولین نصمیم کیری کند.

نکته ی قابل توجه این است که علی رغم این که چک قند خون اولین قدم و پایه و اساس کنترل قند خون است. متاسفانه اغلب بیماران ایرانی نه تنها قند خون خود را در منزل چک نمی کنند بلکه حتی دستگاه قند خون هم ندارندو با این تر تیب کنترل قند خون در محدوده ی نرمال تقریبا غیر ممکن است چرا که قند خون بدن انسان به ویژه در فرد دیابتی هر لحظه در حال نوسان است و قندی که آزمایشگاه گزارش می گند فقط برای همان لحظه است و یک ساعت هم نمی توان روی آن حساب کرد.

دومین اصل کنترل قند خون تغذیه درست است که خلاصه ی تغذیه صحیح در زیر می آید و اولین اصل آن مصرف حداقل ۵۰ درصد از حجم غذای روزانه در هر سه وعده ی غذایی به صورت فیبر است یعنی انواع سالاد بدو ن سس کاهو و سبزیجات تازه و … همراه هر وعده ی غذایی.

توصیه های غذایی در دیابت ۱و۲ (کودک وبزگسال)    

از نظر غذا  خوردن نباید تفاوت زیادی  بین او و دیگر افراد خانواده وجود داشته باشد. برای کودک دیابتی  مصرف غذاهای معمولی و سالم توصیه میشود. طبخ جداگانه غذا برای فرد دیابتی کار درستی نیست بلکه غذای خانواده باید سالم و مغذی باشد و همه از آن به راحتی استفاده کنند.

اغلب افراد اطلاعات کافی در مورد دیابت نوع ۱ ندارند و ممکن است آنرا  با دیابت نوع ۲ (معمولا در بزرگسالان ایجاد میشود) مقایسه کنند.افراد دیابتی نوع ۲ عموما قرص استفاده میکنند و شاید همراه با آن داروهای گیاهی پایین آورنده قند خون نیز مصرف کنند ،ولی در دیابت کودکان تنها تزریق انسولین و مصرف غذاهای معمولی و مناسب برای رشد کودک لازم است .بنابراین مراقب باشید تا اطلاعات نادرست  دیگران باعث ایجاد مشکلات برای فرزند شما نشود.

همچنین خانواده نباید کودک دیابتی را مانند  یک بیمار تحت مراقبت شدید قرار دهند و باعث جدایی و منزوی شدن کودک در جمع خانواده ، فامیل و دوستان شوند. داشتن نشاط و شادابی در زندگی عادی لازمه سالم بودن کودک دیابتی است.

دیابت و تغذیه

شاید پس از اطلاع خانواده از دیابت کودک،اولین چیزی که در مورد غذا خوردن به ذهن آنها می رسد،این است که بعد از این فرزند آنها نمی تواند به هیچ عنوان از مواد قندی و شیرینی جات و مواد نشاسته ای استفاده کند، این موضوع باعث ناراحتی زیاد خانواده و کودک میشود و حتی ممکن است بلافاصله مصرف این غذاها در خانواده و یا برای فرد ممنوع شود در صورتیکه استفاده از موادغذایی قنددار برای دیابتی ها ممنوع نیست ولی مقدار مصرف آنها مهم است که باید به آن توجه شود. . برای اصلاح این رفتارهای نادرست لازم است در ابتدا همه مواد غذایی که در اطراف ما وجود دارد و همچنین  اثر آنها بر قند خون  شناخته شوند .

غذاها انواع مختلفی دارند که بر حسب شباهتشان آنها را به ۶ دسته تقسیم میکنند ،در بین آنها ۳ دسته دارای مواد قندی و نشاسته ای (کربوهیدرات) بوده و ۳ دسته دیگر مواد قندی نشاسته ای(کربوهیدرات) ندارند یا بسیار کم دارند.

دیابت و چاقی، احتمال ایجاد صافی کف پا را افزایش می‌دهند.

Print Friendly