-1

یائسگی فرآیند بیولوژیکی طبیعی و گذر از مرحله‌‌ای به مرحله دیگر است. این فرآیند با تغییرات هورمونی، فیزیکی و روانی اتفاق می‌افتد و کاملا طبیعی محسوب می‌شود. تاکنون دلایل متعددی برای یائسگی زودرس شناخته شده است. اگر تخمدان‌ها قادر به ساختن هورمون نباشند و به تحریکات هیپوفیز که تنظیم‌‌کننده تخمدان‌هاست، پاسخ ندهند یائسگی زودرس اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از عوامل موثر بر یائسگی زودرس، مصرف برخی داروها یا اعمال جراحی است؛ هیستروکتومی کامل (برداشتن رحم و تخمدان‌ها) در سنین پایین باعث پایین آمدن سن یائسگی می‌شود ولی اگر فقط رحم برداشته شود و تخمدان‌ها خارج نشوند، معمولا باعث یائسگی نمی‌شود.

از جمله موارد دیگر علل یائسگی زودرس می‌توان به شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی برای درمان سرطان‌ها اشاره کرد. زنان مبتلا به سرطان که تحت این‌گونه درمان‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است در معرض یائسگی زودرس قرار گیرند اما معمولا این روند به تدریج رخ می‌دهد و ممکن است قبل از اینکه خانمی به دوران یائسگی برسد، ماه‌ها یا سال‌ها علایم دوران یائسگی داشته باشد و با بروز مشکلات واژن از جمله آتروفی واژن رو به رو شود. در واقع کاهش استروژن علت آتروفی واژن است.

اختلالات کروموزومی به‌علت اختلال مادرزادی در برخی کروموزوم‌های خاص نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر یائسگی زودرس به شمار می‌رود. در برخی بیماری‌ها یا اختلالات خود ایمنی که در آنها نارسایی تخمدان ایجاد می‌شود به‌دلیل اینکه بدن ضدتخمدان‌ها و رحم پادتن می‌سازد، در نهایت تخمدان‌ها از کار می‌افتند. این افراد ممکن است سابقه خانوادگی یائسگی زودرس داشته باشند. عفونت‌های ویروسی مثل ویروس عامل بیماری اوریون نیز می‌تواند باعث یائسگی زودرس شود.

علائم یائسگی زودرس

از علائم یائسگی زودرس بروز علائم نارسایی اولیه تخمدان بوده به این صورت که اصلا قاعدگی اتفاق نمی‌افتد و سینه‌ها بزرگ نمی‌شوند و علائم ثانویه جنسی از جمله رشد موی زیر بغل و قسمت تناسلی بروز نمی‌کنند. اما در نارسایی ثانویه معمولا این علائم ظهورکرده و بعد بیمار دچار یائسگی زودرس می‌شود. به عبارت دیگر قاعدگی‌اش قطع می‌شود، سطح استروژن بدنش افت می‌کند، علائم یائسگی زودرس از جمله: گرگرفتگی و درد مفاصل و درد استخوان‌ها به علت پوکی استخوان پیدا می‌کند، لیبیدو و میل جنسی اش کاسته می‌شود، دچار خشکی واژن شده و کیفیت پوستش خراب می‌شود. یعنی درست همان علائمی که در یائسگی اتفاق می‌افتد برای یک خانم زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد. چه در سنین بالا و چه در خانم‌های جوان این موضوع می‌تواند به علت عوامل فیزیکی محیطی اتفاق بیفتد. برای مثال قرار گرفتن مداوم در معرض دود و آلودگی، مواد شیمیایی، اشعه رادیولوژی و رادیوهیدروتروپ، همچنین استفاده از داروهای شیمی‌درمانی برای درمان سرطان می‌توانند از عوامل موثر بر یائسگی زودرس و علت گر گرفتگی زنان باشند. زنان مبتلا به یائسگی زودرس دوره‌ی ماهانه خود را از دست می‌دهند. گاهی ممکن است دوره ماهانه آن‌ها برای چند هفته عادی باشد اما چند ماه دیگر از بین برود. این زنان ممکن است دچار گرگرفتگی یائسگی و عرق شبانه شوند. همچنین، ممکن است قاعدگی و گرگرفتگی با هم وجود داشته باشد.

متاسفانه در کسانی که بیماری‌های سیستم ایمنی دارند ازجمله رماتیسم و آرتریت روماتوئید، لوپوس یا بیماری‌های دیگری از این قبیل و حتی کولیت اولسروز که باید برای مدتی از داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی و گاهی حتی داروهای ضدسرطان استفاده کنند زیرا همگی این داروها از عوامل موثر بر یائسگی زودرس هستند که اثرات بدی روی کارکرد تخمدان می‌گذارند و منجر به زودتر از کار افتادن تخمدان شوند.

در روش HRT (که به عنوان درمان هورمونی یائسگی ، هورمون درمانی یائسگی و روش جایگزینی استروژن نیز شناخته می‌شود) از هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) برای درمان علائم شایع یائسگی و پیری استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است هورمون درمانی یائسگی را در طول یائسگی یا پس از آن توصیه کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان یائسگی زودرس ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه یائسگی زودرس مطالعه فرمایید.

منبع: دکتر سلام. نوش

Print Friendly