این عوارض شامل:
• دهیدراسیون (از دست رفتن آب بدن)
. ضعف و خستگی
. عفونت های قارچی دستگاه تناسلی مردانه و زنانه
• تاری دید
• گیجی و پریشانی
میزان کمبود انسولین و نیز میزان افزایش بالا بودن سطح گلوکز خون تعیین می کند که کدامیک از این عوارض کوتاه مدت ایجاد می شود. اگر سطح گلوکز خون مقدار کمی از حد طبیعی فراتر رود، ممکن است علامتی نداشته باشد و بیماری فقط در طی یک غربالگری تصادفی کشف می شود.
تا وقتی که سطح گلوکز خون به بالای ۲۰۰ mg/dl نرسیده، دفع ادراری گلوکز را نخواهیم دید. وقتی که دفع ادراری گلوکز را داشته باشیم خود سبب عفونت ادراری (عفونت مثانه و کلیه) بخصوص در زنان، عفونت های قارچی واژینال و عفونت قارچ پوستی در آلت مردانه (balanoposthitis) خواهد شد. سطح بالای گلوکز، توانایی تغلیظ ادرار کلیه را مختل کرده و سبب افزایش تولید ادرار و ایجاد علایم تکرر ادرار، تشنگی و دهیدراسیون خواهد شد. از دست دادن کالری در ادرار نیز سبب کاهش وزن می شود خصوصاً اگر سطح گلوکز خون خیلی بالا باشد.
بالا رفتن سطح گلوکز خون در کوتاه مدت نیز می تواند بر عدسی چشم اثر گذاشته و سبب تاری دید خواهد شد. این عارضه برگشت پذیر بوده و با درمان دیابت فرد، دید فرد طبیعی خواهد شد. برخی اوقات این تاری دید، بیمار را مجبور به مراجعه به چشم پزشک و یا اپتومترسیت (بینایی سنج) می کند و در نهایت دیابت فرد تشخیص داده می شود.
در بیماران با کمبود شدید انسولین خصوصاً بیماران مبتلا به دیابت نوع یک (در بیماران با دیابت نوع دو هم ممکن است رخ دهد) وضعیت بسیار جدی به نام کتواسیدوز (DKA) دیابتی ایجاد می شود که در DKA علایم زیر ممکن است دیده شود:
• کاهش وزن قابل توجه
• تشنگی و تکرر ادرار
• افزایش ضربان قلب
• درد شکم
• خستگی شدید
• تاری دید
• اختلال سطح هوشیاری و کما (اگر به موقع درمان نشود)
• بیماران مبتلا به DKA مشخصات ظاهری خاصی دارند.

منبع: هفت سیب

Print Friendly