0

post_image

افزایش هورمون های استرسی که در سال های میانسالی بیشتر اتفاق می افتد، بر اشتها و نوع مصرف مواد غذایی زنان تأثیر گذاشته و در پیدایش چاقی بی تأثیر نیست. از جمله علل چاقی یائسگی، کاهش هورمون‌های جنسی، کاهش فعالیت های جسمی و معمولا افسردگی پس از یائسگی است. افسردگی خود مسبب کاهش تحرک و درون‌گرایی بیشتر می‌شود.

پایین آوردن تعداد ارتباطات و گذراندن زمان با ریزه‌خواری خود از علل دیگر چاقی در یائسگی است. از سوی دیگر با کاهش هورمون های جنسی، فعالیت‌های عضلات کمتر شده و مقدار نیاز بدن به انرژی پایه کمتر می‌شود ولی خانم‌های یائسه به جای کاهش میزان انرژی دریافتی، به خوردن بیشتر برای تسکین تنهایی‌شان نیاز پیدا می‌کنند. نداشتن تحرک و شرکت در دید و بازدیدها، مصرف انرژی را کاهش داده و چون میزان مصرف غذا بالا می‌رود، خانم یائسه چاق می‌شود.

افسردگی و چاقی یائسگی

افزایش وزن و به هم ریختن تناسب بدن نسبت به قبل از یائسگی سبب بروز بیشتر افسردگی شده و در نتیجه درهم‌کنشی بین افسردگی و چاقی یائسگی به وجود می‌آید. از این به بعد خانم یائسه کنترلی بر وزن و غذا و خواب خود ندارد. ساعت بیولوژیک هم که به هم ریخت، هورمون‌هایی که به بازسازی بدن می‌پردازند، کمتر ترشح می‌شوند. با بروز یائسگی این هورمون‌ها موجب می‌شوند با غروب آفتاب ۷۰ درصد انرژی بدن از چربی‌ها دریافت ‌شود و با طلوع آفتاب با مصرف قندها بدن را وادار به فعالیت و مصرف انرژی و استحکام مواد ساخته شده و به ویژه پیشگیری از خروج کلسیم از استخوان‌ها می‌کنند، از کار افتاده و خانم یائسه که بیشتر استراحت می‌کند و کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، رفته‌رفته دچار درد مفاصل و پوکی استخوان شده و همچنین گرایش به فست‌فودها پیدا می‌کند. چربی موجود در این نوع خوراکی‌ها سبب بروز تورم شده و به دنبال آن تحلیل غضروف، درد مفاصل، نداشتن تحرک و چاقی را داریم.

خانم‌هایی که به این مسایل آگاه‌اند، سعی می‌کنند با ورود به دوران یائسگی فعالیت خود را بیشتر کرده و وزن خود را یکسان نگه ‌دارند.

پیشگیری از چاقی یائسگی

میزان کالری مورد نیاز برای یک خانم یائسه به قد و وزن وی بستگی دارد. از ۲۵ سالگی به بعد هر ۱۰ سال ۵ تا ۷ درصد از میزان انرژی پایه، یعنی انرژی‌ای که بدن صرف اعمالی نظیر تنفس، هضم غذا و … می‌کند، کاسته می‌شود. در میانسالی و سالمندی، لذایذ مختلف کم‌کم کاهش و حرف زدن و خوردن افزایش می‌یابد و همین امر مسبب چاقی یائسگی است. به خانم‌های یائسه توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از چاقی یائسگی، موادغذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع شده و چربی‌های حیوانی کمتر مصرف کنند و برای حفظ شادابی و  درمان گر گرفتگی یائسگی ، سبزی‌ها، میوه، حبوبات و گوشت آبزیان بیشتر بخورند. گوشت آبزیان امگا۳ بالایی دارد و نه تنها التهابات مفاصل را کاهش می‌دهد بلکه مصرف سه ماه متوالی (دو بار در هفته) آنها می‌تواند سبب بهبود وضعیت جریان خون، کاهش احتمال سکته مغزی و حمله قلبی و انبساط خاطر شود. مصرف ویتامین‌های گروه b هم حالت افسردگی را از بین می‌برد و به شادابی و کنترل وزن و جلوگیری از چاقی یائسگی کمک بیشتری می‌کند.

دوران یائسگی و پنج سال قبل از شروع آن عوارضی همچون بی خوابی، تغییر حالت روحی، گر گرفتگی، عرق شبانه و.‎.‎. را به همراه دارد. چاقی یائسگی و اضافه وزن پنج تا ۲۰ کیلوگرم یکی از عوارض این دوران است که بیش از ۷۵ درصد از زنان به آن دچار می شوند. اختلالات هورمونی مهمترین علل چاقی یائسگی، تجمع چربی ها، کند شدن متابولیسم بدن در این دوره از زندگی است. زنانی که تجربه یائسگی زودهنگام را در سنین قبل از ۵۰سالگی دارند، بیشتر از دیگران از چاقی یائسگی شکایت می کنند.

در روش HRT (که به عنوان هورمون درمانی، هورمون درمانی یائسگی و روش جایگزینی استروژن نیز شناخته می‌شود) از هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) برای درمان علائم شایع یائسگی و پیری استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است این روش را در طول یائسگی یا پس از آن توصیه کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان چاقی یائسگی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی یائسگی مطالعه فرمایید.

منبع: ایران سلامت. ویستا



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly
Tagged with:  
Share →