-1

بعضی خانمها در دهه ۳۰ یا ۴۰ و بعضی در دهه ۶۰، علائم یائسگی در آنها ظاهر می شود. سن متوسط برای شروع یائسگی معمولاً ۵۱ سالگی می باشد . یائسگی بطور طبیعی زمانی شروع می شود که تخمدانها میزان کمتری استروژن و پروژسترون تولید می کنند که این روند معمولاً در اواخر دهه ۳۰ یا اوائل دهه ۴۰ شروع می شود . تخمک های باقی مانده در تخمدانها احتمال کمی برای باروری دارند . همچنین خونریزی ماهیانه متوقف شده و شما دیگر نمی توانید باردار شوید . چون این روند در طی یک دوره چند ساله اتفاق می افتد یائسگی معمولاً به دو دوره تقسیم می شود.

خونریزی غیرعادی رحم (لکه بینی قبل از پریود یا بعد از آن و خونریزی غیرطبیعی)، یک خونریزی غیرعادی از واژن است که به علت تغییرات در سطح هورمون‌ها اتفاق می‌افتد و غیرقابل پیش‌بینی است. خونریزی ممکن است بسیار زیاد یا کم باشد و به طور تصادفی رخ می‌دهد. علت اصلی خونریزی غیرطبیعی رحم، عدم تعادل در هورمون‌های جنسی است. فرارسیدن بلوغ دختران و ورود زنان به دوران یائسگی، سطح هورمون‌ها را برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نامتوازن می‌کند.

حملات گر گرفتگی در یائسگی

حملات گر گرفتگی در بیشتر خانم‌ها از یکی دو سال قبل از یائسگی شروع می‌شود. در سال‌های پِری‌منوپوز (حوالی یائسگی) که از دو سه سال قبل تا بعد از یائسگی را دربرمی‌گیرد، سطح هورمون‌های بدن به طور نامنظم بالا و پایین می‌رود و در نتیجه، زنان یائسه دچار حملات گرگرفتگی می‌‌شوند و در عادات ماهانه‌شان تغییراتی ایجاد می‌شود. علائم یائسگی در زنان چاق و خانم‌هایی که در سنین پایین‌تری یائسه می‌شوند، معمولا شدیدتر است.

حملات گر گرفتگی بخشی از روند طبیعی در علائم یائسگی است و نمی‌شود با آن مقابله‌ کرد. اگرچه این حملات، بخشی از روند طبیعی یائسگی محسوب می‌شود، ولی راه‌های مقابله با آن کم نیستند. با‌رعایت اصول ساده‌ای مثل پوشیدن لباس‌های نازک و پرهیز از مصرف غذا‌های تند و ادویه‌دار می‌شود علائم یائسگی را تا حدودی کاهش داد. برخی عقیده دارند مصرف سویا هم مؤثر است، اما هنوز تأثیر آن به صورت علمی اثبات نشده است. درمان طبی با استروژن هنوز بهترین نتیجه را در برطرف کردن علائم یائسگی به دنبال دارد.

عفونت مجاری ادار در یائسگی

یکی از مشکلات واژن در یائسگی، سطح هورمون استروژن است که در بدن پایین می‌آید و این باعث کوتاه شدن و باریک شدن پیشابراه (لوله‌ای که ادرار را از مثانه بیرون می‌برد) می‌شود و در نتیجه، بدن شما بیشتر در معرض خطر عفونت مجاری ادراری و سایر مشکلات ادراری قرار می‌گیرد. نیاز مکرر به تخلیه مثانه؛ احساس ناگهانی نیاز به دفع ادرار (حتی وقتی که مثانه‌تان پر نیست)؛ دفع غیرارادی ادرار به دنبال یک احساس نیاز فوری به تخلیه مثانه (بی‌اختیاری فوریتی)؛ بیدار شدن مکرر طی خواب شبانه برای دفع ادرار؛ دفع غیرارادی ادرار در هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا زور زدن (بی‌اختیاری استرسی) و احساس سوزش ادرار از علائم یائسگی محسوب می شوند. اگر این مشکلات به حدی رسید که زندگی‌تان را مختل کرد، حتما از پزشک متخصص کمک بخواهید. آتروفی واژن وضعیتی است که موجب التهاب، قرمزی، خارش و سوزش و خشکی واژن می‌شود. با گذشت زمان ممکن است آتروفی واژن موجب تنگ شدن و انقباض دهانه‌ی واژن و خود واژن شود.

اگر خانمی در سنین قبل از ۴۵ سالگی با علائم یائسگی همچون قطع ناگهانی یا طولانی شدن فواصل قاعدگی و علایمی مثل گرگرفتگی یائسگی ، بدخوابی‌های شبانه و تعریق روبرو ‌شود، باید برای درمان گرگرفتگی یائسگی و دیگر علایم به پزشک مراجعه کند. با پایین آمدن میزان هورمون استروژن، بافت پوششی واژن و پیشابراه خشک‌تر، نازک و شکننده می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. با کم‌شدن نرمی و لزجی، سوزش و خارش همراه با افزایش خطر عفونت مجاری ادراری واژن به وجود می‌آید. به دنبال کاهش هورمون استروژن، رگ‌های خونی به سرعت گشاد می‌شوند و فرد احساس گرما و سرخ شدن ناگهانی که اصطلاحا به آن گرگرفتگی می‌گویند، می‌کند. این حالت ممکن است هر چند ساعت یکبار یا فقط گاهی در روز یا شب اتفاق بیفتد.

تشخیص به موقع علائم یائسگی و یائسگی زودرس اهمیت زیادی دارد زیرا با بروز این اختلال، تخمک‌های باقی‌مانده تخریب می‌شوند و این به معنی ناتوانی در فرزنددار شدن است. با تشخیص به موقع، امکان بارداری نیز افزایش می‌یابد. احتمال فعال‌شدن دوباره تخمک‌ها در برخی بیماران و در صورتی که دلیل بروز مشکل اختلالات ژنتیکی نباشد، وجود دارد.

احتمال بروز علائم یائسگی در سن نوجوانی نیز وجود دارد پس با توجه به اینکه اختلال در قاعدگی در هر سنی ممکن است آغازی برای یائسگی زودرس به حساب بیاید، به همه زنان و دختران توصیه می‌شود در صورت مشاهده چنین اختلالاتی بلافاصله با پزشک خود مشورت کنند تا کاهش استرس‌های محیطی و حتی گاهی بررسی‌های کروموزومی انجام شود.

یائسگی، یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن سرد مزاجی در زنان است. در زمان یائسگی، زنان با تغییرات متعددی در بدن خود مواجه می‌شوند. خشکی واژن به دلیل کاهش هورمون استروژن و مقاربت‌های دردناک ناشی از آن، ازجمله‌ی این تغییرات می‌باشند. تأثیرات منفی این تغییرات می‌تواند باعث سرد مزاجی زنان در یائسگی شود. بنابراین می‌توان گفت: یائسگی و رابطه زناشویی با هم در ارتباط هستند.

در روش HRT (که به عنوان هورمون درمانی، هورمون درمانی یائسگی و روش جایگزینی استروژن نیز شناخته می‌شود) از هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) برای درمان علائم شایع یائسگی و پیری استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است هورمون درمانی یائسگی را در طول یائسگی یا پس از آن توصیه کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان یائسگی زودرس ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علایم و نشانه های یائسگی مطالعه فرمایید.

منبع: نیک صالحی. حکیم مهر. نوش

Print Friendly