رشد نکردن موهای صورت پسران

[sbu_post_image]

یکی از مشکلات پسران نوجوان و جوان- البته گروهی از آنها- رشد نکردن موهای صورت است اما این مسئله در بیشتر موارد فقط با گذشت زمان حل می‌شود و نشان‌دهنده مشکل خاصی نیست. این گروه از جوانان و نوجوانان با خواندن این مطلب می‌توانند نکته‌های زیادی یاد بگیرند.

علل کم پشتی ریش و سبیل مردان

شاید علت کم پشتی موهای صورت آقایان کمبود هورمون های مردانه باشد. کمبود هورمون های مردانه (آندروژن) اگر قبل از سن بلوغ رخ دهد موجب علایمی می شود که شامل ایجاد علایم ثانویه ی جنسی به طور ناقص، تناسب اسکلتی نامناسب، ‌آلت تناسلی کوچک، کوچک ماندن بیضه ها و عدم تشکیل چین و چروک های خاص کیسه ی بیضه است. در رشد نکردن موهای صورت صدای فرد نازک مانده و توده ی عضلانی اش افزایش پیدا نکرده و قدرت فرد نیز از حد طبیعی کمتر است. جالب است بدانید اگر کمبود تستوسترون بعد از بلوغ رخ دهد، ‌بیمار ممکن است فقط از کاهش میل جنسی، ‌اختلال عملکرد جنسی و کاهش یافتن انرژی شکایت کند.
در بیماران بالغ که دچار کمبود خفیف هورمون های مردانه می شوند یا در مواردی که این کمبود تازه ایجاد شده باشد،‌ رشد نکردن موهای صورت یا بدن چندان تحت تاثیر قرار نمی گیرند زیرا پس از درآمدن ریش، تنها میزان اندک آندروژن (هورمون مردانه) برای حفظ آن کافی است و به همین دلیل افرادی که از مذکر به مونث تغییر جنسیت می دهند با این که تحت درمان با هورمون های زنانه قرار می گیرند، لازم است برای رشد نکردن موهای صورت از لیزر درمانی استفاده کنند.

نشانه های کمبود هورمون های مردانه

موهای زیر بغل و عانه، اغلب تنک و کم پشت هستند و موهای صورت (ریش)، سینه، بالای شکم و پشت، یا وجود ندارند یا بسیار کم هستند. صفحات اپی‌فیزیال استخوان‌های بلند همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند و به همین دلیل، استخوان‌های بلند اندام فوقانی و تحتانی نسبت به اسکلت محوری بدن بلندتر می‌شوند. در مردان سفیدپوست، نسبت قسمت فوقانی بدن (از فرق سر تا عانه) به قسمت تحتانی بدن (از عانه تا کف زمین) بیشتر از یک است، اما در مورد رشد نکردن موهای صورت، این نسبت کمتر از یک است. همچنین، در مردان سفیدپوست طبیعی، نسبت فاصله بین انگشتان دست‌ها در حالتی که اندام فوقانی کاملا از طرف پهلوها باز شده باشند، به قد فرد حدود 92 درصد است، اما این نسبت در افراد بلند، حدود 5 سانتی‌متر یا بیشتر از قد است.

داروی تقویت رویش ریش و سبیل

مینوکسیدیل یا روگاین، یکی از داروهای معروف جهان است که سال‌هاست برای درمان رشد نکردن موهای صورت و افزایش رشد مو در نواحی کم شده استفاده می‌شود. این دارو، یک داروی بدون نیاز به تجویز پزشک است و می‌توانید آن را به‌راحتی به شکل پماد، شامپو یا محلول استفاده کنید. برای درمان رشد نکردن موهای صورت، می‌توانید از مینوکسیدیل به صورت موضعی استفاده کنید. باید محلول را روی صورت خود بمالید و برای چند ساعت آن را نشویید. پس از مدتی استفاده، احتمالاً رشد موهای صورت شما افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، مینوکسیدیل دارای عوارض جانبی است و یکی از عوارض شایع‌تر و اصلی‌تر آن، سوزش و درد چشم است.

برای درمان رشد نکردن موهای صورت، زرده تخم مرغ با ویتامین B7 یا بیوتین مؤثر است. این ویتامین در زرده تخم مرغ وجود دارد و می‌تواند به عنوان یک منبع آن استفاده شود. با این حال، باید توجه داشت که مصرف همزمان سفیده و زرده تخم مرغ، تاثیرگذاری بیوتین در بدن را کاهش می‌دهد و برای همین، پسران جوان باید فقط زرده تخم مرغ را مصرف کنند. منبع دیگری برای بیوتین، بادام زمینی است. همچنین، می‌توانید بیوتین را به صورت مکمل و ویتامین‌های گروه ب‌کمپلکس مصرف کنید. با این حال، مصرف موضعی بیوتین هیچ فایده‌ای ندارد و بنابراین، استفاده از زرده تخم مرغ به صورت مالیدنی توصیه نمی‌شود.

اگر برای درمان رشد نکردن موهای صورت پسران، مینوکسیدیل یا بیوتین بهتر است، باید گفت که مینوکسیدیل مؤثرتر است. با این حال، باید توجه داشت که احتمال بروز عوارض جانبی در درمان با مینوکسیدیل بیشتر از بیوتین است. در عوض، بیوتین کمتر اثرگذار است، اما عوارض جانبی بسیار کمتری دارد. تصمیم نهایی در مورد استفاده از کدام دارو با شماست. در صورتی که مصرف مینوکسیدیل باعث بروز عوارض ناخواسته شد، باید سریعاً مصرف آن را قطع کنید، اما در مورد بیوتین، این نیاز به اقدام فوری ندارد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب هورمون تستوسترون و رویش ریش و سبیل پسران ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوامل مرتبط با رویش ریش و سبیل مطالعه فرمایید.

منبع: سیمرغ. به روز ترین ها. راسخون

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره