در بیماری خار پاشنه پا، این پاشنه ی شماست که دچار مشکل و آسیب می شود. این بیماری التهابی زیر پاشنه در نزدیکی اتصال رباط پلانتار فاسیا (رباط بلند و نازکی زیر پوست کف پا) که از پاشنه تا قسمت جلویی پا امتداد دارد، است. بر طبق عقیده رایج امروزی، درد پاشنه پا ناشی از آسیب دیدن فیبرهای کلاژن فاسیا است.

اغلب اوقات خار استخوانی در پاشنه پا به رشد می کند. شما می توانید این زائده یا خار استخوانی را در تصویر اشعه ایکس مشاهده کنید. این خار استخوانی اساسا باعث درد پاشنه نمی شود. تقریبا ۳۰ درصد از افراد به این مشکل مبتلا هستند، در حالی که تنها تعداد محدودی از افراد در این رابطه شکایت دارند. حتی گاهی اوقات افراد دچار درد پاشنه می شوند، بدون اینکه خار استخوانی داشته باشند. مشکل واقعی که باعث درد می شود التهاب است.  به طور خلاصه، اغلب افراد که درد پاشنه دارند از خار پاشنه رنج می برند

375x321_heel_spur

به طور کلی خار پاشنه، زایده ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پدید می آید. مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان می باشد که بزرگ ترین آن استخوان پاشنه بوده و تا حدودی بیشترین وزن بدن را نیز تحمل می کند و در بخش ابتدای کف پا، پیش از قوس آن قرار دارد. ساختارش نسبتا به شکل مکعب مستطیل است و در اطراف آن بست ها (رباط ها) و عضله های زیادی واقع شده اند. چنانچه در این استخوان، یک زایده خرد پدیدار گردد، دردناک شده و نهایتا راه رفتن را مختل می سازد. علل بروز این بیماری، وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پاست که به التهاب و استخوانی شدن بست های کف پا منجر می گردد و عوامل تشدیدکننده آن عبارتند از:

الف) دویدن (راه رفتن زیاد از دویدن کمتر ضرر دارد).

ب) ایستادن به مدت طولانی.

ج) چاقی.

خانه و خانه داری / بهداشت و تندرستی

عموما خار پاشنه، خود را با درد می نمایاند. فرد ابراز می دارد چیزی همچون سوزن درون پاشنه پاست که بر اثر فشار مثل راه رفتن، درد ایجاد می کند.

خوب همان گونه که گفته شد، عضله های فراوانی پیرامون استخوانی است که بر اثر فشار به زایده تیز استخوانی برخورد می کند و درد به وجود می آید. گهگاه با وسیع شدن زایده، درد خود به خود نیز ایجاد می گردد که در حال استراحت هم باقی هست. در برخی حالات که هنوز بیماری پیشرفت چندانی ندارد هم می تواند بدون علامت باشد.

در پی ایجاد خار پاشنه، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، فرد سعی می کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نسازد، در نتیجه لنگان لنگان راه می رود و این لنگش به مرور زمان، در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو  می شود. بنابراین خار پاشنه را باید حتما  مداوا کرد.

به منظور پیشگیری از تشدید بیماری یاد شده باید از پرداختن به فعالیت هایی که سبب وارد آمدن فشار پیاپی به پا می گردد خودداری کرده و از کفش های طبی با کفی مخصوص خار پاشنه پا استفاده کنید. باید در نظر داشت که چنانچه این عارضه، معالجه نشود، به خاطر لنگیدن مدام موجب مشکلاتی در بخش تحتانی کمر یا زانو می گردد.

راهکارهای درمانی

ـ یک کفی ویژه خار پاشنه پا در کفش تان بگذارید تا از فشار پا روی پاشنه کاسته شود.

ـ چنانچه کف پایتان صاف است و قوس طبیعی خودش را ندارد، از کفی های خاص به منظور حفظ قوس کف پا بهره برید.

ـ دستگاه الکتروترابی در فیزیوتراپی برای کاستن از درد و ورم بسی اثربخش است. اگر درمان با شیوه های مزبور امکان پذیر نشود، باید از عمل جراحی برای خارج کردن خار پاشنه مدد گرفت.

۱ـ برای رفع درد خفیف، می شود از داروهایی چون استامینوفن یا آسپرین بهره جست.

۲ـ تزریق استرویید به داخل ناحیه ملتهب به منظور تقلیل التهاب صورت می گیرد.

گفتنی است در زمانی که دچار درد شدید تا سر حد امکان روی پاشنه پا فشار نیاورید و خصوصا اگر در اوایل مداوا، اضافه وزن دارید سعی کنید از وزن تان بکاهید. بهترین اقدام، پیشگیری است. از کارها و فعالیت هایی که موجب وارد آمدن فشار پی در پی به پا می شود، بپرهیزید و سعی کنید استراحت کنید. سخن آخر این است که خار پاشنه با پوشیدن کفش راحت و با درمان حمایتی بهبود می یابد و اگر خوب نشد، نهایتا باید به جراحی روی آورد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

Print Friendly