بیماری دیسک گردن یکی ازفرایندهای طبیعی بدن است که با افزایش سن دربدن ایجاد میشود و به همین دلیل دیسک ستون مهرها انعطاف ،خاصیت کشسانی وضربه گیری خود را ازدست میدهد . لیگامنت هایی که اطراف دیسک وجود دارد وبه آنها انالس فیروزیس  ( annulus fibrosis) گفته میشود شکننده وبه راحتی دچار پارگی میشوند درهمین زمان ناحیه داخلی دیسک که مانند ژله نرم است وبه آن ناکلس پروپوزیس nucleus pulposus گفته میشود شروع به خشک وجمع شدن میکند وبه همین دلیل افراد ازدرد وسختی ناحیه گردن مخصوصا درپایان روز هنگام شب شکایت دارند.

بیرون زدگی دیسک گردن معمولا درافراد ۳۰ تا۴۰ سال ایجاد می شود. و درصورتیکه افراد فعالیت های فیزیکی شدید انجام دهند درخطر ابتلابه بیرون زدگی دیسک درسنین میانسالی یا سنین بالاترمواجه می شوند. درحدود ۸۰ درصد از موارد بیرون زدگی دیسک مربوط به ناحیه گردن است.

علائم ونشانه ها

بیرون زدگی دیسک گردن معمولا باعث ایجاد گردن درد میشود و اختلالاتی که باعث بروز علایم دیسک گردن و آسیب دیدگی عصب های این ناحیه می شود شامل موارد زیر است:

اختلال قسمت C4 – C5 (ریشه عصب سی۵):اختلال دراین ناحیه میتواند باعث ایجاد ضعف درماهیچه دلتوئید (deltoid) در قسمت بالای بازو شود اختلال در این ناحیه معمولا باعث ایجاد سوزش و درد نمیشود اما میتواند باعث ایجاد درد شانه شود.

اختلال قسمتC5 – C6  (ریشه عصب سی۶):اختلال در این ناحیه می تواند باعث ایجاد ضعف درماهیچه دو سر بازویی (biceps) درناحیه جلویی و فوقانی بازو و ماهیچه اکستانسورمچ دست شود. با اختلال دراین سطوح بی حسی و سوزش همراه با درد از ناحیه شست دست به سمت دست گسترش میابد این اختلال یکی از رایجترین اختلالات در سطوح بیرون زدگی دیسک گردن است

اختلال قسمت C7 – T1  (ریشه عصب سی ۸):اختلال دراین قسمت میتواند باعث ایجاد ضعف در گرفتن اجسام (handgrip) شود سوزش و بی حسی همراه با درد از ناحیه بازو به سمت انگشت کوچک دست امتداد میابد.

بسیارمهم است که به این نکته توجه داشته باشید :موارد اختلالاتی  که دربالا ذکرشد ناشی ازبیرون زدگی دیسک گردن است اما این موارد مطلق نیست علائم تعدادی از بیماران متفاوت است و ممکن است درد بازو وعلائم دیگر به صورت متفاوت ظاهرشود.

علت ها

علت دیسک گردن فشار به مهره های گردن و حرکات نامناسب و چرخشی شدید و نیز قرار گرفتن گردن در وضعیت های نامناسب است. در این صورت امکان آسیب مهره های گردن و علائم دیسک گردن وجود دارد.

حرکات ناگهانی گردن به سمت جلو و عقب بسیار برای مهره ها و دیسک گردن مضر هستند.

وقتی دیسک بین مهره های گردن آسیب ببیند سبب گردن درد و محدودیت حرکات می شود. ولی اگر دیسک گردن جابجا شود و یا پاره شود (که به آن فتق دیسک گردن گفته می شود) سبب فشار روی ریشه عصب و یا نخاع می شود.

دراکثراوقات گردن درد جدی نمی باشد وبا گذشت چند روز کاهش می یابد. دربعضی ازموارد درد ناحیه گردن نشان دهنده آسیب دیدگی یا بیماری جدی است که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد درصورتیکه درد گردن بیشترازیک هفته پایدارباشد نشان دهنده یک آسیب دیدگی جدی است و یا درصورتیکه باعلائم دیگر همراه باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و درمان گردن درد را شرع کنید. افرادزیادی ممکن است درطول زندگی با درد وسختی مفصل گردن مواجه شوند که دلائل بروز آن متفاوت است.

هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردن از علل مهم تحریک ریشه های گردنی، علت دیسک گردن و گردن درد با انتشار به اندام است.

۱-  ناحیه داخلی دیسک دچار بیرون زدگی میشود و از پوشش خارجی دیسک بیرون میزند. این اختلال میتواند بر اثر تصادف ایجاد شود البته آسیب دیدگی دیسک گردن  ناشی از انجام فعالیت های مکرر رایج تر است و می تواند باعث بیرون زدگی دیسک گردن شود. بیرون زدگی دیسک اغلب بر روی سطوح سی ۴-۵ ،سی ۵-۶ وسی ۶-۷ ایجاد میشود. بیرون زدگی دیسک های پشتی باعث ایجاد علائمی که ناشی از فشار روی نخاع و ریشه عصب ها یا کشش لیگامنت های طولی یا پشتی میشود

۲-  آرتروز گردن: دلیل اصلی بروز این عارضه ناشناخته است. اما تعدادی از محقیقن معتقدند این عارضه یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد میشود اگرچه فرسوده شدن دیسک می تواند درافراد جوان هم ایجاد شود فرسوده شدن دیسک به موارد متعددی ازجمله عوامل ژنتیکی، ضربه ها وشوک های محیطی، التهاب،عفونت و موارد دیگری بستگی دارد. اختلال درناحیه داخلی دیسک،تنگ شدن فضای دیسک ،فیبروز شدن دیسک، استئو فیت از موارد دیگری است که میتواند باعث فرشوده شدن دیسک شود. بیماری فرسودگی دیسک می تواند منجربه بیرون زدگی دیسک گردن شود

۳-  اختلالات داخلی دیسک:

• آسیب دیدگی های داخل دیسک بدون اینکه حالت های غیرطبیعی برای ناحیه بیرونی دیسک ایجاد شود رخ میدهد
  • اختلالات داخلی دیسک ناشی از برخورد در تصادفات یا ضربه های دیگر به ناحیه گردن ایجاد میشود
  • بیماری آرتروز گردن میتواند با اختلالات داخلی دیسک تشدید شود

درافراد ی که فعالیت های متعادل ومتناسبی انجام میدهند آسیب دیدگی های ناحیه گردن میتواند درمدت زمان کمتر از۳روز به حالت اولیه خود بازگردد اگرچه به صورت میانگین ۲ تا۳هفته زمان لازم است تا دیسک بیرون زده به حالت اولیه خود بازگردد. زمانیکه دیسک در جای خود قرارگرفت درد کاهش میابد و فرد میتواند به صورت کامل حرکت کند اگر چه بهبودی بافت های اتصال پاره در پشت دیسک پس از جای گرفتن دیسک در جای خود شروع میشود و به صورت میانگین۶هفته زمان نیازاست تا با قرارگرفتن دیسک در جای خود به بافت های اتصال امکان بهبودی بدهد و باید تقریبا ۸۰درصد استقامت یافته باشد تابتواند بافت ها را ترمیم کند درتعدادی ازبیماران که دچاربیرون زدگی یک یا چند دیسک گردن شده اند یا فرسودگی دیسک باعث بیرون زدگی دیسک شده است قرار دادن دیسک در جای خود امکان پذیرنیست دراین موارد توانبخشی و فیزیوتراپی بیمار طولانی تراست.

موارد خطر چیست؟

موارد متعددی وجود دارد که خطر بیرون زدگی دیسک را افزایش میدهد این موارد باید ارزیابی شوند و توسط یک متخصص فیزیوتراپی درمان شوند

۱-  حالت های نامطلوب قرارگیری بدن

۲-  عدم استحکام ماهیچه ها

۳-  زندگی عاری ازتحرک

۴-  گرفتگی ماهیچه ها

۵-  ضعف ماهیچه ها

۶-  سختی مفصل

۷-  روش های ناصحیح بلند کردن اجسام واشیاء

عادت های نامطلوب روزمره مانند خم شدن های بیش ازحد، قوزکردن، وعادت های ناصحیح بلند کردن اشیاء

تشخیص

تشخیص علائم دیسک گردن همراه بامعاینه فیزیکی گردن ،بازو و اندام های تحتانی بدن انجام میشود.پزشک شما میزان انعطاف ، دامنه حرکتی مفصل وعلائمی که نشان میدهد که ناحیه عصب گردن ونخاع تحت تاثیرفرسودگی دیسک است  وباعث تغییردرمفصل گردن شده است را ارزیابی میکند.این ارزیابی ها معمولا شامل تست های قدرتی ماهیچه ها است که به پزشک این اطمینان رامیدهدآیا عملکردمفصل بیمار کاملا طبیعی است همچنین ازشما تقاضا میشود که نموداری که شامل محل بروز علائم بیماری،کرختی،بی حسی وضعف است را کامل کنید.

همچنین انجام اشعه ایکس برای دردهای مزمن توصیه میشود.اگر بیمار دچاربیماری دیسک گردن باشد، اشعه ایکس کاهش فضای دیسک دربین مهره های بدن که نشان دهنده کوچک شدن وجمع شدن دیسک است را نشان میدهد علاوه بر  اشعه ایکس پزشک تست های ام آر آی وسی تی اسکن را برای نشان دادن جزئیاتی که ستون مهره ها را دچار تغییرکرده است توصیه میکند.انجام ام آر آی زمانی ضروری است که برای بیمار بیرون زدگی دیسک وفشار به ریشه های عصب تشخیص داده میشود.

سی تی اسکن هم برای ارزیابی ساختمان ستون مهره ها ونشان دهنده میزان فضایی که ریشه های عصب درستون مهره ها دارند استفاده میشود.

درمان

پزشک همراه با تشخیص، داروهای مورد نیازرا برای شما تجویزمیکند.برای اکثرافرادی که همراه با بروزضعف درماهیچه ها هیچ علائمی ازفشارعصب تشخیص داده نشده است دراولین مراحل درمان دیسک گردن ، روش های بدون عمل جراحی مانند مصرف داروهای ضدالتهاب بدون استروئید وتمرینات فیزیوتراپی پیشنهاد میشود.جراحی ستون مهرها زمانی ضروری است که درمان های بدون جراحی نتیجه بخش نباشد و بهبودی بیمار بعد ازیک دوره مثلا۶ تا ۸ هفته حاصل نشود.

درمان های فیزیوتراپی دیسک گردن برای بیرون زدگی دیسگ گردن یکی از بهترین راه های درمان بدون جراحی برای تسریع درروند بهبودی است این درمان ها به دست یابی به نتیجه موفقیت آمیز کمک میکند درمان های فیزیوتراپی شامل موارد زیراست:

• ماساژ درمانی بافت های نرم
  • درمان ها با کمک دستگا ه های الکتریکی  مانند اولتراسوند
  • استفاده ازروش های ضربه ای
  • استفاده ازمحافظ
  • تحرک مفصل
  • کشش مفصل
  • استفاده از گردنبدهای طبی
  • استفاده از محافظ برای مفصل کمر هنگام نشستن
  • طب سوزنی
  • انجام حرکات اصلاحی گردن برای بازگشت دیسک به جای اولیه خود، بهبود استقامت و استحکام مفصل، بهبود انعطاف پذیری مفصل
  • تعلیم دادن بیماران