services-foot-pain

کف پا به علل متفاوتی دردناک می شود و برحسب اینکه علت درد کف پا چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته می شود هم متفاوت خواهد بود.

علائم و نشانه ها

درد ممکن است در یک محل مشخص احساس نشود. ممکن است درد در زیر پاشنه، پشت پا یا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوی پا، پنجه‌ها و یا به ساق پا انتشار پیدا کند ممکن است آسیب نخاع کمری مطرح باشد.

درد در اوایل صبح و با گذاشتن پا روی زمین بد‌تر می‌شده و پس از یک دوره استراحت بهتر می‌شود اما معمولا در طول روز و با حرکت بیشتر پا‌ها درد بهتر می‌شود. ماهیت درد حالت کششی و از هم گسیختگی دارد.

در معاینه خم کردن مچ پا به بالا (حرکت دورسی فلکشن) به علت ایجاد کشش در بافت همبند کف پا (فاشیا) موجب ایجاد درد می‌شود. معمولا تورم وجود ندارد یا کم است.

علت و دلایل

یکی از محل های شایع درد در کف پا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود میاید. در مورد این درد به تفصیل در مقالاتی که در مورد خار پاشنه اند توضیح داده شده است.

درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود.

هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا می شود.

در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود می آید. این بیماری می تواند همراه با درد در کنار شست باشد.

به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی می گویند. این درد می تواند به علل زیر ایجاد شود

نوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص بین انگشتان سوم و چهارم می شود.

بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم ، میتواند علت درد کف پا  و تورم در پنجه پا در کنار شست پا باشد.

تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه می شود.

درد در سمت داخلی کف پا می تواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی می شود که با راه رفتن تشدید می گردد.

شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم می توانند موجب بروز درد کف یا پشت پا شوند.

عوامل

سن بالای ۴۰ سال

اضافه وزن

بی‌تحرک بودن فرد

کاهش حرکات رو به بالای مچ پا (دورسی فلکشن)

راه رفتن مکرر روی سطوح سخت

پوشیدن کفش تخت

زنان معمولاً در ایام بارداری دردی را در پاهای خود به دلیل افزایش وزن، بی ثباتی پاها و تورم آن ها تجربه می کنند. در سال های اخیر، به دلیل فعالیت بیشتر زنان در دوران بارداری، بر تعداد زنانی که از مشکل درد پا در این ایام رنج می برند افزوده شده است. بااین حال دستورالعمل ها و روش های درمانی مناسبی وجود دارند که با عمل به آنها می توان میزان درد کف پا در بارداری را کاهش داد. پا درد و یا درد ساق پا می تواند نشان های از یک مشکل جدی مانند لخته ی خون و با ترومبوز باشد. در صورت همراه بودن این درد با قرمزی، گرمی یا تورم ساق پا باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه شود.

تشخیص

تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی، ‌ آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا‌ام. آر. آی ممکن است درخواست شوند.

راه و روش درمان

درمان به شدت علائم بستگی دارد.

در موارد خفیف

آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پا‌ها وارد می‌شوند، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت، کفی کفش طبی و مناسب، تمرینات کششی غیر فعال، استفاده از سرما و گرما، ماساژ مالشی کف پا، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی جهت درمان درد کف پا و درد پا توصیه می‌شوند.

در موارد درد با شدت متوسط

در این موارد ممکن است فرد به سطوح تخصصی‌تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمان‌های فوق، ‌فیزیوتراپی، تزریق داروهای بی‌حس کننده و ضد التهاب، ‌ آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن.

در موارد شدید

ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می‌شود.

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)”

Print Friendly