گردن به قسمتی از بدن مهره‌داران گفته می‌شود که بین سر و تنه قرار می‌گیرد و شامل نسج نرم در بیرون و ستون‌فقرات گردنی و بخشی از نخاع در قسمت وسط آن است.

وزن سر را ستون‌مهره‌ و بخشی از آن را نیز عضلات اطراف تحمل می‌کنند.

ستون‌فقرات گردنی، بر خلاف دیگر مهره‌های بدن که حرکت کمی در کنار یکدیگر دارند، کاملا متحرک است، بنابراین بیشترین میزان چرخش و حرکات به جلو و عقب را در گردن مشاهده می‌کنیم.

گردن از ۷ مهره و ۸ ریشه عصبی تشکیل شده است. این ۸ ریشه کنترل تنفس، حرکات سر روی بدن و حرکات دست را بر عهده دارند و بین هر دو مهره، دیسک قرار گرفته است.

ساختمان دیسک گردن از یک حلقه بیرونی و یک هسته مرکزی تشکیل شده است.

در اثر ساییدگی دیسک، به‌تدریج حلقه احاطه‌کننده پاره می‌شود و هسته مرکزی از محل پارگی بیرون می‌زند. به این برجستگی، فتق دیسک بین مهره‌ای می‌گویند که باعث فشار روی ریشه‌های عصبی می شود و از علائم دیسک گردن شروع درد گردن میباشد .

neck-pain

درد دیسک گردن

درد ناشی از دیسک گردن، به دو شکل بروز می‌کند:

1- درد مکانیکی

این نوع درد، از علایم دیسک گردن است موضعی بوده و در خود ستون‌فقرات احساس می‌شود، یا اینکه خیلی نزدیک مهره‌هاست.

بیمار هنگام صبح و برخاستن از خواب، دردی احساس نمی‌کند و به‌تدریج و با افزایش فعالیت روزانه، بر شدت آن افزوده می‌شود، به طوری که شب‌هنگام به اوج خود می‌رسد.

2- درد انتشاری

دردهای ریشه‌ای یا انتشاری معمولا در ناحیه دست احساس می‌شوند، یعنی می‌توانند در شانه، بازو، ساعد و کف دست باشند.

این نوع درد در بالای دست به صورت احساس برق‌گرفتگی و کوفتگی است و هرچه بیشتر به نوک‌انگشتان نزدیک‌تر می‌شویم، از میزان آن کاسته و علایم بی‌حسی آشکار می‌شود، یعنی وقتی بین انگشت سبابه و شست بیمار کاغذی قرار می‌دهیم، به‌راحتی می‌توانیم کاغذ را از بین انگشتانش خارج کنیم.

پزشک از روی انگشت بی‌حس‌شده می‌تواند پی ببرد که آسیب به کدام ریشه عصبی وارد شده است، مثلا بی‌حسی انگشت وسط به معنای صدمه روی ریشه هفتم و بی‌حسی انگشت کوچک، نشانه صدمه به ریشه هشتم گردن است
درمان دیسک گردن با استفاده از روشهای غیرتهاجمی و غیر جراحی میسر می باشد. در مسیر درمان دیسک گردن بدون جراحی روشهای زیر پیش گرفته می شود:

تجویز داروهای ضدالتهابی بدون استروئید

استفاده از بسته درمان دستی یا مانیپولاسیون

ماساژ درمانی بافتهای نرم

درمان توسط دستگاه های الکتریکی نظیر اولتراسوند

استفاده از حرکات کششی

روشهای لیزر درمانی

استفاده از روشهای طب سوزنی

تجویز گردن بندهای طبی

انجام حرکات اصلاحی گردن

استفاده از جلسات فیزیوتراپی

زمانی که درد ناشی از فتق دیسک گردن شروع می‌شود، پزشک از شما خواهد خواست تا به مدت یک یا دو روز پس از شعله‌ور شدن علت دیسک گردن به خود استراحت بدهید. ممکن است شما از اسپاسم های عصبی که باعث بروز اشکال و سختی در انجام تمرینات ورزشی می‌شود رنج ببرید. در این مدت، با کمک یخ و حرارت می‌توانید از درد بکاهید. با وجود این که بی‌تحرکی وسوسه برانگیز است اما انجام تمرینات ورزش دیسک گردن می‌تواند برای خلاص شدن عضلات گردن از درد و چوب‌شدگی بسیار مؤثر و مفید باشد. انجام تمرینات ملایم کششی و تمرینات قلبی عروقی که باعث حرکت ناگهانی و سریع نشوند می‌توانند به شما کمک کنند تا پس از چند روز تا چند هفته احساس بهتری پیدا کرده و درد گردن شما بهبود یابد.

Print Friendly