نام بیماری فئوکروموسیتوم (Pheochromocytoma) از چهار لغت یونانی phaios به معنی تیره، chroma به معنی رنگ، kytos به معنی سلول و oma به معنی تومور تشکیل شده است. فئوکروموسیتوم یا تومور غده فوق کلیه نوعی تومور عروق بافت کرومافین بخش مدولای غده ی فوق کلیه یا پاراگانگلیای سمپاتیک است که با افزایش ترشح اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین (نورآدرنالین) شناخته می شود. افزایش این دو هورمون، پرفشاری خون پایدار یا متناوب را به دنبال دارند. پرفشاری خون، شایع ترین علامت بیماری است.

سرطان غدد فوق کلیوی، سرطان تهاجمی غدد آدرنال و بسیار نادر است. دو غده آدرنال وجود دارد که در بالای هر کلیه واقع شده‌اند، به همین دلیل به آن‌ها غدد فوق کلیوی می‌گویند. غدد آدرنال هورمون‌هایی ازجمله آدرنالین (اپی نفرین، نوراپی نفرین)، استروئیدها (کورتیزول)، آلدسترون و همچنین دیگر هورمون‌ها را تولید می‌کنند. سرطان غدد فوق کلیه از لایه‌ی بیرونی غده آدرنال که کورتکس (لایه رویی) نام دارد، به وجود می‌آید.

نکته:

حملات یا بحران های پرفشاری خون، اغلب قابل ملاحظه و هشدار دهنده هستند و در بیش از نیمی از افراد مبتلا به فئوکروموسیتوم دیده می شوند.

تومور غده فوق کلیه اغلب در ۴۰ تا ۶۰ سالگی بروز می کند و تنها در درصد کمی از موارد بدخیم است. غالباً حملات یا بحران های بیماری فئوکروموسیتوم در هر بیمار با نشانه های مشابهی بروز می کنند. حملات تومور فوق کلیه ممکن است مکرر یا تک گیر باشند و در فواصل زمانی چند هفته یا چند ماه روی دهند. معمولاً با گذشت زمان، دفعات، مدت و شدت حملات افزایش می یابد. معمولاً حمله تومور غده فوق کلیه شروع ناگهانی دارد و ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا کند.

علائم تومور غده فوق کلیه (فئوکروموسیتوم)

علائم بیماری کلیه فئوکروموسیتوم عبارتند از:

سردرد تپش قلب، تعریق، عصبی شدن، ازدیاد قند خون، تهوع، استفراغ و سنکوپ. ممکن است کاهش وزن، التهاب عضله قلب (میوکاردیت)، بی نظمی ضربان قلب (آریتمی) و نارسایی قلبی ایجاد شود.

توجه: چنان چه بیمای فئوکروموسیتوم تشخیص داده نشود و یا به درستی تحت درمان قرار نگیرد می تواند به مرگ بیمار بیانجامد ولی در صورت تشخیص، قابل علاج است.

سردرد، تعریق شدید، تپش قلب و تشویق، غالباً همراه با احساس نزدیک بودن مرگ، علایم شایع تومور فوق کلیه وجود دارند. ممکن است در طول حمله، رنگ پریدگی یا گرگرفتگی روی دهد. فشار خون افزایش می یابد و غالباً به سطوح هشداردهنده می رسد و معمولاً با افزایش ضربان قلب همراه است. حمله های بیماری فئوکروموسیتوم ممکن است در اثر هر نوع تحریکی که باعث جابجایی محتویات شکم شود تشدید یابد. اگر چه ممکن است حملات با اضطراب همراه باشند، استرس های روانی یا فیزیولوژیک معمولاً باعث شروع بحران نمی شوند.

تشخیص بیماری از طریق مشاهده افزایش تولید کاته کولامین ها یا متابولیت های آنها تأیید می شود. معمولاً با استفاده از آنالیز ادرار ۲۴ ساعته (به شرط آنکه بیمار در هنگام جمع آوری ادرار علامتدار یا مبتلا به پرفشاری خون باشد) بیماری را تشخیص داد. آزمایش های مورد استفاده عبارتند از: اندازه گیری وانیلیل ماندلیک اسید (VMA)، متانفرین ها و کاته کولامین های غیر کنژوکه (آزاد). درمان  تومور غده فوق کلیه معمولاً با خارج کردن تومور انجام می شود. بیماران مبتلا به تومورهای غیر قابل خارج سازی را می توان با داروهای مهارکننده آدرنرژنیک یا متیل تیروزین که نوعی داروی کاهش دهنده ی تولید نوراپی نفرین است درمان نمود.

برای آشنایی با ” تیره شدن پوست و تومور غده فوق کلیه ” بر روی لسنک کلیک کنید.

منبع: کتاب بیماری های غدد

Print Friendly