1

post_image

تغذیه نوزاد با شیر مادر مناسب‌ترین، ایمن‌ترین و طبیعی‌ترین روش تغذیه شیرخوار است، زیرا علاوه بر تامین انرژی، مواد مغذی و آب مورد نیاز بدن کودک، موجب افزایش ایمنی او در برابر بیماری‌ها می‌شود. البته تغذیه برای داشتن شیردهی موفق و تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک بسیار مهم است. مادر در این دوران علاوه بر نیازهای تغذیه‌ای خود، برای تولید شیر به مقدار بیشتری مواد غذایی و مایعات نیاز دارد که باید برنامه غذایی خود بیفزاید.

در دوران شیردهی بسته به مقدار شیر تولید شده، نیاز به انرژی و سایر مواد مغذی و مایعات بیشتر می‌شود که بخشی از انرژی با مصرف چربی‌های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری تامین می‌شود. پس مادر شیرده باید برنامه غذایی خود را به شکلی تنظیم کند که روزانه همه گروه‌های غذایی را به صورت متعادل و مناسب دریافت کند.

توصیه های غذایی به مادران شیرده

  • مادر شیرده باید از همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی خود استفاده کند.
  • برای جلوگیری از کاهش آب بدن مادر‌(دهیدراتاسیون) به مادران توصیه می‌شود که روزانه به میزان کافی مایعات و آبمیوه طبیعی بخورند. نوشیدن یک لیوان مایعات مانند آب، شیر یا آبمیوه تازه در هر بار شیردهی توصیه می‌شود.
  • نیاز به ویتامین‌ها و املاح در دوران شیردهی افزایش می‌یابد، اما با رعایت یک رژیم غذایی متعادل می‌توان این نیاز را برطرف کرد.
  • ورزش‌های سبک در افزایش توان بدنی مادر و کاهش استرس نقش دارد و توصیه می‌شود، اما ورزش‌های سنگین به مادران شیرده توصیه نمی‌شود.
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت دست کم ۲۰ دقیقه در روز‌(در ساعت اوج تابش خورشید نباشد) توصیه می‌شود.
  • از مصرف شکلات، قهوه، نوشابه‌های گازدار، موادغذایی پر ادویه (مثل سوسیس و کالباس) و مواد غذایی نفاخ خودداری شود.
  • نداشتن رژیم کاهش وزن در دوران شیردهی در صورت سلامت مادر ضروری است.

 منبع: بیتوته



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly
Tagged with:  
Share →