نوروپاتی دیابتی یک عارضه شایع در افزایش طولانی مدت قند خون است در این بیماری اعصاب محیطی بدن دچار آسیب می شوند. انتقال پیام های عصبی بین مغز و اندام ها از طریق اعصاب محیطی صورت می گیرد. نوروپاتی دیابتی یا درگیری عصبی در دیابت می تواند منتشر و یا کانونی باشد. در بیماری دیابت هر اندازه مدت زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد احتمال بروز نوروپاتی افزایش خواهد یافت. تقریباً ۶۵-۱۰ درصد از بیماران دیابتی دچار نوعی از نوروپاتی محیطی می شوند. مطالعات نشان می دهند در زمان تشخیص دیابت حدود ۸ درصد نوروپاتی دیده می شود که پس از گذشت ۲۵ سال از بیماری دیابت این میزان به ۵۰ درصد می رسد. نوروپاتی دیابتی در افراد سیگاری، سن بالای ۴۰ سال و افرادی که در کنترل قند خون خود موفق نبوده اند بیشتر دیده می شود. کنترل مطلوب قند خون از میزان بروز نوروپاتی می کاهد. روش سریع تشخیص علل و علائم نوروپاتی دیابتی معاینه با منوفیلمان است که توسط پزشک یا پرستار انجام می گیرد. در این روش وسیله ای به نام منوفیلمان ۱۰ گرم را به مدت ۲-۱ ثانیه با پوست کف پا در مناطق مشخص تماس می دهیم به طوری که وسیله به شکل C خم شود در صورتی که توسط بیمار حس نشود به معنای اختلال حس محافظتی بیمار است و احتمال ایجاد زخم پای دیابتی در بیماران نوروپاتی دیابتی بیشتر است.

علل ایجاد نوروپاتی دیابتی

• بالا بودن قند خون بمدت طولانی و عدم درمان موفق.
  • افزایش چربی های خون در افراد دیابتی.
  • آسیب عروق تغذیه کننده سلول های عصبی.
  • آسیب های مکانیکی وارد به بافت و اعصاب.
  • اختلالات خود ایمنی که موجب واکنش های التهابی و آسیب به اعصاب می شود.
  • شیوه غلط زندگی مانند مصرف سیگار و الکل.
  • استعداد ژنتیکی بیمار دیابتی.

علایم نوروپاتی

بی حسی، کرختی و یا درد و گزگز دست و پا اولین علامت می باشد بیمار نوروپاتی دیابتی ممکن است از دردهای شدید سوزنی شکایت داشته باشد که این دردها در هنگام شب شدیدتر شده و خوابیدن را برای بیمار عذاب آور می کند و ممکن است دردها یک طرفه یا دو طرفه باشد. گاهی موارد فرد مبتلا هیچ گونه علامتی از نوروپاتی دیابتی ندارد و فقط با معاینه دقیق می توان به این اختلال پی برد.

علایمی که اکثر بیماران نوروپاتی دیابتی تجربه می کنند شامل موارد زیر است:

بی حسی، کرختی یا درد در اندام ها، از بین رفتن تعادل بدن . سستی و ضعف . حساسیت بیش از حد اندام به لمس کردن. بیماری های گوارشی دیابت شامل: اسهال یا یبوست و سوء هاضمه، تهوع و استفراغ. سرگیجه در هنگام بلند شدن بعلت افت فشار خون. تحلیل رفتن عضلات دست و پا و تغییر شکل آنها. اختلال در تخلیه ادرار. اختلالات جنسی به خصوص در آقایان که از سن ۳۰ سالگی شروع می شود. به افت فشار خون بیش از ۲۰ mmHg در علل و علایم نوروپاتی دیابتی پس از تغییر وضعیت از حالت خوابیده به ایستاده هیپوتانسیون وضعیتی می گویند که در افراد دیابتی شایع است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان نوروپاتی دیابتی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علل و علایم نوروپاتی مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب راهنمای دیابت

Print Friendly