تاثیر دیابت بر ناتوانی جنسی

[sbu_post_image]

در بیماران مبتلا به دیابت، تمایلات جنسی کاهش چندانی پیدا نمی کنند ولی عملکرد جنسی چندان رضایت بخش نیست.

تاثیر افزایش قند در کاهش توانایی جنسی تغییراتی که در اعصاب و عروق ریز در اثر بیماری قند رخ می دهند، می توانند اثر منفی بر توانایی جنسی داشته باشند، انزال سریع ، یا برگشت منی به پروستات و یا عدم احساس انزال توسط بیماران دیابتی گزارش شده است.

مطالعات نشان داده که شاید کاهش تستوسترون مسئول صدمه دیدن سیستم جنسی در اثر دیابت باشد. درمان های هورمونی نیز در بهبود و افزایش توانایی جنسی در این بیماران چندان موثر واقع نمی شود. بیماری های عصبی می تواند مسبب عدم دست یابی به نعوظ گردد. ساختمان ورود خون به اجسام غاری آلت در اثر افزایش قند دچار تخریب می گردند و در نتیجه قادر به نگهداری خون درون اجسام غاری و اسفنجی برای حفظ نعوظ نیستند.

در اثر ابتلا به بیماری قند، رگ های اصلی مسئول خون رسانی به آلت تغییر شکل پیدا می کنند و الیاف بافتی جایگزین بافت های اسفنجی می گردند. به مرور زمان رشته های به وجود آمده همراه با آهکی شدن جدار رگ، باعث تنگ شدن مجرای رگ ها می گردد. این تغییرات مرضی می توانند در اثر افزایش سن و ابتلا به بیماری دیابت، می توانند به وجود آیند. وقتی بیمار هم دچار بیماری قند باشد و هم به دوران کهولت برسد، این تغییرات تشدید شده و باعث ناتوانی جنسی می گردد.

هر چه میزان قند در بیماران بالاتر باشد انزال سریع بیشتری در بیماران مشاهده می شود. با کنترل قند از طریق رژیم، ورزش و دارو، بیماران به میزان قابل توجهی، توانایی جنسی از دست رفته را بازیابی می کنند.

خواب بیشتر از 9 ساعت و کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می تواند با بیماری قند ارتباط داشته باشد.

تاثیر عمل جراحی بر کاهش میل جنسی

معمولاً افرادی که تمایلات جنسی ضعیفی داشته و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند کاهش تمایلات را به حساب عمل جراحی می گذارند. ولی صرفاً معدودی از اعمال جراحی مانند خارج کردن غده پروستات و یا اعمال جراحی سنگین می توانند باعث کاهش تمایلات و توانایی جنسی گردند.

در گذشته هنگام جراحی پروستات، توجه کمی به سیستم عصبی اطراف غده پروستات می شد. در آن زمان پزشکان جراح چندان به حفظ رشته های اعصاب پودندال که مسئول ایجاد نعوظ است،توجهی نداشتند، زیرا توانایی جنسی بعد از سن 60 سال چندان مهم تلقی نمی شد. با افزایش میانگین سنی و توجه به حفظ توانایی جنسی، جراحان توجه خاصی به حفظ اعصاب پودندال(شرمگاهی) نشان می دهند.
متاسفانه تاکنون نگرش ها و طرز برخورد افراد مبتلا به بیماری های پروستاتی و یا عمل جراحی آن از بعد روانشناسی مورد مطالعه قرار نگرفته است. کاهش توانایی جنسی در اثر بزرگ شدن خوش خیم و سرطانی پروستات در مردان موجب ترس نسبت به از دست دادن مردانگی می گردد و نتیجتاً باعث اختلال فکری و روحی و کاهش ابراز محبت به همسر می گردد.

آشنایی با دیابت و ناتوانی های جنسی مردان (کلیک کنید)

منبع: کتاب ناتوانی جنسی در مردان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره