آمار ابتلا به بیماری های دهان و دندان و رانندگی در افراد دیابتی روز به روز در دنیا رو به فزونی است. بنابراین لزوم برنامه ریزی، آگاه سازی افراد مختلف جامعه، اتخاذ روش های پیشگیرانه در سطوح اولیه و رویکردی جامع و همه جانبه به این بیماری لازم و ضروری است.

دیابت و بیماری های دهان و دندان

مشکلات دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت شایع می باشد. افزایش قند خون و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد دیابتی را در معرض ابتلا به بیماری های لثه و دندان قرار می دهد. از طرفی عفونت های لثه ممکن است باعث افزایش قند خون شده و کنترل دیابت را مشکل نماید. بالا بودن قند خون به رشد میکروبها در روی دندان ها کمک کرده و یک لایه نازک چسبناک با میکروب زیاد به نام پلاکت روی سطح دندان ها ایجاد می شود و به دنبال آن لثه ها قرمز، ملتهب و متورم شده و موقع مسواک زدن دچار خونریزی می شوند. در صورت اضافه شدن عفونت بر روی التهاب لثه، ممکن است استخوان های فک و دندان ها نیز عفونی شده و در صورت عدم درمان دیابت بیماران دندان های خود را از دست بدهند. سیگار کشیدن در افراد دیابتی موجب وخامت بیماری لثه و دندان می شود.

مشکلات شایع دهان و دندان در بیماران دیابتی

• بیماری های لثه.
  • پوسیدگی و لق شدن دندان ها.
  • ایجاد عفونت های قارچی مکرر مانند برفک در دهان.
  • اختلال عملکرد غدد بزاقی و خشکی دهان.
  • اختلال چشایی در بیماران.

علایم بیماری های دهان و دندان در دیابت

• التهاب، قرمزی و تورم لثه ها.
  • خونریزی از لثه ها و کشیده شدن آنها به طرف پایین.
  • پوسیدگی و حساس شدن دندان ها.
  • بوی بد دهان.
  • وجود زخم و عفونت در دهان.

دیابت و رانندگی

در مورد رانندگی بیماران مبتلا به دیابت منعی وجود ندارد اما به منظور حفظ سلامتی بیمار و نیز افراد جامعه هنگام دریافت گواهی نامه رانندگی حتماً بیماری خود را ذکر کنید. همچنین در زمان بیمه کردن خودروی خود، طرف قرارداد بیمه را از این امر مطلع سازید. مراقبت های لازم برای پیشگیری از کاهش قند خون طی رانندگی را انجام دهید. همچنین بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین نمی توانند به عنوان راننده تاکسی، اتوبوس و نیز به عنوان راننده ماشین های سنگین فعالیت کنند.

بیماران مبتلا به دیابت در موارد زیر نمی توانند رانندگی کنند:

• حملات شدید یا مکرر افت قند خون.
  • نداشتن علامت های هشدار دهنده افت قند خون.
  • آسیب های ناشی از دیابت مانند کاهش دید.
  • آسیب شدید اعصاب ناشی از دیابت.
  • عدم توانایی در درمان سریع افت قند خون یا عدم مراجعه منظم به پزشک برای کنترل دیابت.

به منظور پیشگیری از افت قند خون حین رانندگی در افراد مبتلا به دیابت رعایت نکات زیر توصیه می شود:

۱) اگر انسولین مصرف می کنید قبل از شروع رانندگی، غذا یا میان وعده خود را مصرف نمایید و در صورت امکان قند خونتان را بررسی کنید.

۲) در مسافرت های طولانی هر دو ساعت توقف کنید و میان وعده های خود را مصرف کنید.

۳) هیچگاه در زمانی که وضعیت کنترل قند خون تان ثابت نیست رانندگی نکنید. مثلاً پس از انجام ورزش یا فعالیت جسمی بیش از حد احتمال افت قند خون در رانندگی وجود دارد.

۴) هیچگاه عجله نکنید.

۵) همیشه در داخل اتومبیل خود مواد غذایی مانند قند، آبنبات، بیسکویت یا آب میوه همراه داشته باشید.

۶) هرگاه متوجه نخستین علائم کاهش قند خون شدید به سرعت توقف کرده و مواد غذایی کافی میل نمایید تا علامت ها از بین بروند. طی این مدت از خودروی خود خارج نشوید.

۷) پس از اطمینان کامل از بهبود حالتان رانندگی را ادامه دهید (حداقل ۲۰ دقیقه بعد یا پس از رسیدن قند خون بالای ۱۱۰ میلی گرم بر دسی لیتر).

بنابراین توجه به بیماری های دهان و دندان و رانندگی در افراد دیابتی اهمیت ویژه ای دارد که باید بیماران مبتلا به دیابت به آن توجه کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان دیابت و مرض قند ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض دیابت مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب راهنمای دیابت

Print Friendly