بیماری التهابی لگن در خانمها یکی از علل شایع ناباروری در خانمها است. چون این بیماری علائم غیر اختصاصی دارد، بسیاری از خانمها به آن اهمیت نمی دهند و وقتی متوجه وجود بیماری التهابی لگن و ناباروری در خود می شوند که بع علت نازایی در زنان به پزشک مراجعه می کنند. هدف از توضیح این بیماری مهم از این بابت است که زوجهای زیادی بعلت ناباروری به بنده مراجعه می کنند که پس از بررسی مشخص می شود که علت ناباروری، بیماری التهابی لگن می باشد که اگر به موقع درمان می شد، خانم هیچوقت دچار ناباروری نمی گردید. اطلاع از بیماری التهابی لگن و ناباروری حتی مابین طبقه تحصیل کرده خیلی اندک است. امیدوارم این نوشتار هر چند اندک، سبب افزایش آگاهی خانمهای محترم و اقدام به موقع برای درمان باشد. متاسفانه در جامعه ما عواقب ناباروری برای خانمها زیاد است و از سرزنش اطرافیان، توهین و تحقیر شروع شده و به طلاق می انجامد.

بیماری التهابی لگن (PID) یک عنوان کلی برای عفونت های لوله های رحم و تخمدان ها است که غالباً با درگیری بافت‌های مجاور همراه است و می‌تواند به‌صورت حاد یا مزمن رخ دهد. بیماری التهابی لگن هنگامی رخ می‌دهد که ارگانیسم‌های بیماریزای دهانۀ رحم یا واژن خود را به حفرة رحمی یا لوله‌های رحم و ساختمان‌های مجاور لگنی برساند و یک یا چند عارضۀ التهابی از جمله اندومتریت (التهاب حفرۀ رحم)، سالنپژیت (التهاب لوله‌های رحمی)، پریتونیت لگنی یا آبسة لوله‌ای ـ تخمدانی را ایجاد کنند.

تخریب لایۀ پوششی داخل لوله‌های رحمی (اپیتلیوم) توسط عفونت‌ها یکی از مهم‌ترین علل انسداد لوله‌ها است که به انسداد مجرای لولۀ رحم توسط بافت‌های التهابی و چسبندگی چین‌ها منجر می‌شود. شناخت به‌موقع، درمان و پیشگیری از عفونت‌های بعدی لگنی نیز بسیار مهم است، زیرا با هر بار عفونت، خطر انسداد افزایش می‌یابد.

بیماری التهابی لگن موقعی اتفاق می افتد که باکتریها از راه واژن بطرف بالا رفته از دهانه رحم وارد رحم و از آنجا وارد لوله های رحمی و داخل لگن می شوند. میکروبهای بسیار زیادی می توانند سبب بیماری التهابی لگن شوند، ولی کلامیدیا و سوزاک دو تا از مهمترین عوامل هستند. هر دو این عفونتها جزو بیماریهای آمیزشی طبقه بندی شده اند. اگر یک خانمی یک حمله حاد بیماری التهابی لگن داشته باشد، احتمال اینکه مجددا مبتلا به حمله حاد شود، بیشتر است، چون حمله حاد قبلی سبب آسیب به اعضاء داخل لگن می شود.

نشانه های بیماری التهابی لگن و ناباروری

علائم بیماری التهابی لگن از خفیف تا شدید متغیر می باشند. وقتی عامل عفونت، باکتری کلامیدیا می باشد، علی رغم آسیب شدید به دستگاه تولید مثل، علائم خیلی خفیف خواهند بود، همین خانمها هستند که در دراز مدت ممکن است دچار ناباروری شوند. کلامیدیا همچنین می تواند سبب عفونت لوله های رحمی شود، بدون اینکه حتی علامتی ایجاد کند. شایعترین علامت در یک خانم مبتلا به بیماری التهابی لگن، درد در قسمت تحتانی شکم است.

سایر علائم احتمالی عبارتند از: تب، ترشح چرکی بد بو از واژن، دخول دردناک، سوزش و درد هنگام ادرار کردن، خونریزی نامنظم ماهیانه، و بندرت درد در قسمت راست فوقانی شکم.

علل بیماری التهابی لگن و ناباروری

• سن: سن رابطة معکوس با میزان ابتلا به عفونت لگنی دارد، یعنی در زنان ۱۲ تا ۱۹ ساله، سه برابر بیشتر از زنان ۲۵ تا ۳۹ ساله تشخیص داده می‌شود .
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • تماس‌های جنسی متعدد با یک شریک جنسی
  • روش‌های جلوگیری از بارداری: روش‌های مکانیکی و شیمیایی با اثر محافظت‌کننده از عفونت‌های لگنی، روش‌های خوراکی با اثرات متغیر و جاگذاری IUD با افزایش مختصر خطر PID در ۴ ماه اول پس از جایگذاری IUD همراه است.
  • عفونت باکتریال واژن
  • استفاده از روش واژینال
  • قاعدگی
  • مصرف سیگار و مواد مخدر

عوارض بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن عبارت است از عفونت رحم، لوله های رحمی و سایر اعضاء تولید مثل که سبب درد مزمن در قسمت تحتانی شکم می شود. آن یکی از عوارض جدی تعدادی از بیماریهای آمیزشی مثل عفونت با کلامیدیا و سوزاک است. بیماری التهابی لگن می تواند به لوله های رحمی آسیب برساند.

بیماری التهابی لگن دارای ۴ عارضه مهم است:

بیماری التهابی لگن و ناباروری، حاملگی خارج از رحم، تشکیل آبسه در داخل لگن و درد مزمن لگنی.

برای آشنایی با ” درمان بیماری التهابی لگن ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: باروری آنلاین. دانشنامه پزشکی

Print Friendly