برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار سینه ها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت از انواع ژنیکوماستی، “ژنیکوماستی کاذب” گفته می‌شود. بعضی از مردان هم تنها به دلیل چاقی، دارای سینه های برآمده هستند، اما در بزرگی سینه به دلیل بزرگ شدن غدد سینه یعنی ژنیکوماستی، چاقی موثر نیست.

در ژنیکوماستی غده دقیقا زیر نوک سینه متمرکز است، ولی چربی در کلیه مناطق سینه پخش می‌شود. معمولا علت بزرگی غدد پستان در ژنیکوماستی(کوچک کردن سینه مردان) قابل تشخیص است و در اکثر موارد به دلیل مصرف بعضی داروها و یا بیماری کبدی بروز می‌کند. اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً به ‌انجام آزمایش نیازی ندارید و ژنیکوماستی یا بزرگی سینه، طی دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد، اما پسران بزرگ تر و مردان جوان ممکن است به آزمایش نیاز داشته باشند. در چنین مواردی ممکن است نوعی بیماری، عامل ایجادکننده ژنیکوماستی باشد.

آندروژنها، هورمونهایی هستند که خصوصیات مردانه، مانند رشد موهای بدن، افزایش حجم عضلات، و کلفت شدن صدا را ایجاد میکنند. استروژنها هورمونهایی هستند که ژنیکوماستی و خصوصیات زنانه را ایجاد میکنند. در بدن مردان علاوه بر آندروژنها، مقداری هورمونهای استروژنی نیز وجود دارد. تغییرات در میزانهای این هورمونها، یا چگونگی پاسخ دهی بدن به آنها ممکن است باعث بزرگ شدن پستانها در مردان و ژنیکوماستی شود. بیش از نیمی از پسران در هنگام بلوغ ژنیکوماستی پیدا میکنند.

علائم و نشانه ها

• بافت پستان صاف و الاستیک است، اما سفت نیست.
  • ناحیه مبتلا در ژنیکوماستی عموماً هاله و نوک پستان است.
  • درد در زیر نوک سینه ها
  • درد ژنیکوماستی ممکن است یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.
  • احساس بزرگی سینه (قطر قابل لمس بیش از ۲ سانتی‌متر)

نشانه های ژنیکوماستی ناشی از سرطان

• سفت شدن سینه
  • گودرفتگی نوک پستان
  • ناحیه مبتلا خارج از هاله‌ی پستانی و یک طرفه
  •  ترشح از سینه
  • آبسه در سینه
  • التهاب سینه

در بسیاری از موارد، درمان خاصی برای ژنیکوماستی و کوچک کردن سینه مورد نیاز نیست. پزشک شما ممکن است هر ماه‌ اندازه سینه را پیگیری کند و تحت نظر داشته باشد. در ۹۰ درصد پسران نوجوان، ژنیکوماستی بلوغ در مدت کمتر از سه سال خود به خود برطرف می‌شود. برخی اوقات با قطع مصرف دارویی که به ژنیکوماستی منجر شده ‌است مانند مواد دوپینگ ، ژنیکوماستی برطرف می‌شود. در موارد نادری، درمان‌های دارویی برای ژنیکوماستی استفاده می‌شوند، مخصوصا اگر درد و حساسیت وجود داشته باشد. درمان دارویی ژنیکوماستی ممکن است بتواند بافت اضافی سینه را برطرف کند. گاهی برای از بین بردن بافت اضافی در ژنیکوماستی، جراحی انجام می‌شود.

تشخیص علت بزرگ شدن سینه ها در پسران

اگر علت بزرگ شدن سینه ها و ژنیکوماستی، بیماری یا تومور باشد، علت اصلی باید درمان شود. در اغلب مردان، ژنیکوماستی در هر دو سینه مشاهده می‌شود ولی اگر تنها یکی از سینه‌ها برآمده بود باید جهت معاینه دقیق‌تر به پزشک مراجعه شود. ژنیکوماستی با تکثیر مجاری کوچک و بافت همبند شل مشخص می‌شود.

• سایر یافته‌های فیزیکی مهم در ژنیکوماستی عبارتند از: افزایش بافت چربی (آدیپوزیته)، نشانه‌های هیپرتیروییدی، بیماری کبد، هیپوگنادی (زنانه بودن بدن، کاهش موهای بدن، بیضه‌های کوچک منطبق با نشانگان کلاین فلتر)، افزایش توده عضلانی مطرح کننده تجویز آندروژن .
  • میزان hCG سرمی، LH ، تستوسترون و استرادیول.
  • سونوگرافی و ماموگرافی می‌توانند بافت چربی را از انواع ژنیکوماستی افتراق دهند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان ژنیکوماستی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بزرگی سینه آقایان مطالعه فرمایید.

منبع: تبیان. دکتر سلام

Print Friendly