استئوآرتریت مفصل شانه در مقایسه با دیگر مفاصل بزرگ (مثل زانو و ران ) شیوع کمتری دارد. در سابقه بیماران ، اکثراً سابقه صدمات  قدیمی شانه ،
و یا پارگی کلاهک چرخاننده وجود دارد.

Shoulder-Arthritis

نشانه های بالینی

اکثر بیماران بعد از ۵۰ سالگی مراجعه می کنند ، شکایت درد و محدودیت حرکات مفصلی شکایت اصلی این بیماران می باشد.در معاینه بالینی حرکات شانه بخصوص حرکات چرخشی به خارج و داخل محدودو دردناک است.

در رادیوگرافی کاهش فضای مفصلی و گاهاً از بین رفتن آن ، ایجاد استخوان اضافه در کنار مفصل ( استئوفیت )دیده می شود .

درمان

درمانهای طبی : شامل داروهای ضد التهابی غیرکورتون (NSAID) ، فیزیوتراپی و تزریق داخل مفصلی کورتون غالباً مفید واقع می شود. در صورتی که درمانهای طبی مفید واقع نشده و درد و ناراحتی بیمار تشدید شود، توصیه به تعویض مفصل شانه می گردد.

ساییدگی یا آرتروز یا استئوآرتریت شانه بیماری است که به علت خراب شدن غضروف مفصل شانه به وجود میاید و موجب بروز درد و محدودیت حرکت  در مفصل می‌شود. مقصود از مفصل شانه در اینجا مفصل گلنوهورمرال است. ساییدگی در مفصل شانه در مقایسه با مفاصل  ران، زانو و دست شیوع کمتری دارد. آرتروز یا ساییدگی  مفصل شانه به چه علت ایجاد می‌شود آرتروز یا ساییدگی  مفصلی به طور طبیعی با بالا رفتن سن به وجود میاید گرچه ممکن است در بعضی از افراد  زودتر و در بعضی دیگر دیرتر ظاهر شود. حدود یک سوم افراد بالای سن شصت سالگی مبتلا  به ساییدگی مفصل شانه هستند.
هر علتی که بتواند غضروف مفصل شانه را خراب کند  می‌تواند موجب بروز آرتروز شود. علل زیر را می‌توان موثر دانست

ضربه شدید به مفصل شانه به دنبال حادثه و آسیب دیدن غضروف

انجام کارهای سنگین و شدید با اندام فوقانی که در دراز مدت موجب وارد شدن  فشارهای زیادی به مفصل شود مثلاً در کسانی که به خاطر شغل خود مجبورند دست‌هایشان  را به مدت زیادی بالای سر نگه دارند، وزنه برداران یا کسانی که ورزش‌های پرتابی یا  با راکت انجام می‌دهند
رماتیسم یا عفونت مفصل

سابقه جراحی مفصل شانه

علائم ساییدگی یا  آرتروز مفصل شانه مهم‌ترین علامت‌های  ساییدگی شانه درد و احساس خشکی شانه است. درد شانه با حرکت کردن مفصل یا بلند  کردن اجسام با دست بیشتر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است حرکت مفصل همراه با ایجاد صدا  یا احساس مالیده شدن دو سطح زبر بر روی یکدیگر باشد. در این بیماری دامنه حرکات  مفصل کاهش پیدا می‌کند. به تدریج که بیمار به  علت درد کمتر از دستش استفاده می‌کند عضلات اطراف شانه ضعیف و لاغر می‌شوند.
شدت  علائم بیمار ممکن است کم و زیاد شود به طور مثال چند ماه شدید باشد و سپس چند ماه  کم شود. همچنین ممکن است شدت درد با تغییر فصول سال کم و زیاد شود.
رادیوگرافی طبیعی مفصل شانه   کاهش فاصله  مفصلی تشکیل استخوان اضافه در اطراف مفصل
تشخیص این بیماری با  استفاده از رادیوگرافی از مفصل داده می‌شود. در رادیو گرافی ساده فضای مفصلی یعنی فاصله بین سر استخوان بازو و  حفره گلنوئید( که در واقع چون از جنس غضروف است دیده نمی‌شود) کاهش میابد. در اطراف  سر استخوان بازو جایی که غضروف تمام می‌شود استخوان اضافه درست می‌شود که به آن  استئوفیت Osteophyte میگویند. این استخوان‌های اضافه ممکن است در لبه حفره گلنویید  هم درست شوند. استخوانی که درست زیر  غضروف مفصلی است سفت‌تر شده و در رادیوگرافی سفیدتر دیده می‌شود و ممکن است  کیست‌های استخوانی در سر استخوان بازو یا زیر حفره گلنوئید ایجاد شود. گاهی اوقات  شدت علائم رادیولوژیکی که نشانه آرتروز است زیاد است ولی بیمار علائم بالینی زیادی  ندارد و گاهی هم برعکس است. پس همیشه شدت علائم بالینی و رادیولوژیکی با هم هماهنگ  نیستند.

اوزون با کاربرد پزشکی از اکسیژنی تهیه می‌شود که کاربرد پزشکی دارد و با استفاده از ولتاژ الکتریکی بالا غنی سازی شده است. اوزون با کاربرد پزشکی در واقع ترکیبی از اوزون و اکسیژن با غلظت‌های متفاوت است. اوزون معمولا در محل انجام درمان و در همان زمان (توسط ژنراتور مخصوص) تهیه می‌شود و سریعا پس از آماده شدن، تزریق می‌شود. یک پزشک متخصص آموزش دیده، با توجه به ملاحظات پزشکی و شرایط بیمار، دوز تزریق اوزون را تعیین می‌کند. اوزون تراپی برای درمان انواع آرتروز کاربرد دارد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

Print Friendly